TITLE

Artykuły specjalistyczne / Sport

 

Fizjo Pelvica: Fizjoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych miednicy i nietrzymaniu moczu (Die Arbeitsgemeinschaft für Gynäkologie, Geburtshilfe, Urologie und Proktologie im ZVK e.V.)

 

Zapisz się na Kurs
 

 


Logo Gynäkologie  Geburtshilfe  Urologie  Proktologie


 

AG GGUP jest grupą fizjoterapeutów zajmujących się prewencją oraz terapią zaburzeń funkcji w zakresie ginekologii, położnictwa, urologii oraz proktologii. Od ponad 25 lat oferują w Niemczech szkolenie podyplomowe podejmujące tematykę dysfunkcji miednicy (terapię dna miednicy), leczenia nietrzymania moczu, przygotowania do porodu (szkoły rodzenia), gimnastyki poporodowej oraz fizjoterapii po zabiegach chirurgicznych piersi. Jako specjaliści oferujący usługi szczególnego typu, bezustannie aktualizują i rozszerzają swoją ofertę edukacyjną i terapeutyczną, co zawdzięczają stałej współpracy z zaangażowanymi fizjoterapeutami z całego obszaru Niemiec. Ich nadrzędnym celem jest przekazywanie Uczestnikom kursów rzetelnej wiedzy i umiejętności popartych wysokiej jakości badaniami naukowymi. Aby ten cel osiągnąć, wprowadzili w Niemczech międzynarodowe standardy leczenia zaburzeń funkcjonalnych. W konsekwencji ich starań możliwe było stworzenie ścieżki kształcenia podyplomowego, która poczynając od roku 2008 przyjęła następującą postać:

 

 

Cykl kształcenia

Cykl szkolenia

 

 

 

Cykl proponowanego kształcenia składa się z następujących modułów: kursy bazowe, kursy terapeutyczne oraz kurs końcowy. Finalnym efektem szkolenia, po zdanym egzaminie, jest nadanie Uczestnikowi tytułu „Fizjo Pelvica”, który dla lekarzy oraz pacjentów i pacjentek jest znakiem rozpoznawczym profesjonalisty gruntownie wyszkolonego oraz specjalizującego się w tematyce ginekologicznej, urologicznej, proktologicznej oraz położniczej.

Uczestnicy kursu mają możliwość bezpośredniego przejścia z kursu bazowego I do kursu terapeutycznego I. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest jednak uczestnictwo we wszystkich modułach szkolenia.
Dodatkową opcją jest wzięcie udziału w module pogłębiającym i odświeżającym zdobytą wiedzę i umiejętności („refresher”).

 


 

 

Fizjo Pelvica: Fizoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych miednicy – kurs bazowy I

 

Wprowadzenie:

W centrum zainteresowania kompleksowego, wielomodułowego systemu szkoleniowego Fizjo Pelvica znajdują się mięśnie dna miednicy oraz ich współpraca ze strukturami kostnymi i więzadłowymi. Współzależności między narządami wewnętrznymi i strukturami podporowymi – zarówno aktywnymi, jak i pasywnymi – czynią ten obszar pracy tak niezwykle interesującym i jednocześnie stawiającym duże wyzwanie terapeutyczne. Potęguje to satysfakcję płynącą z rezultatów pracy z pacjentem. Profesjonalna aktywacja mięśni dna miednicy stanowi punkt wyjścia w terapii zaburzeń miednicy według koncepcji Fizjo Pelvica.
 

Opis kursu:       

Podczas kursu uczestnicy nauczą się właściwego sposobu wprowadzania skurczów mięśni dna miednicy oraz poznają zasady właściwego doboru parametrów treningowych. Na samych sobie odczują sposoby reakcji mięśni dna miednicy na różne pozycje wyjściowe i przy różnych aktywnościach. Zdobyte w ten sposób doświadczenia poddane zostaną refleksji, co ułatwi późniejsze podejmowanie właściwych decyzji terapeutycznych u pacjentów. Wgląd w klasyfikację ICF oraz podstawy uczenia się czynności motorycznych (motor learning) będą wytyczać główną drogę postępowania terapeutycznego.

 

Cele kursu:

Podczas kursu przekazana zostanie wiedza odnośnie funkcji poszczególnych organów dna miednicy ze szczególnym uwzględnieniem współzależności łączących poszczególne struktury pod względem ich funkcji i fizjologii, a  także poszerzone zostaną wiadomości i umiejętności dotyczące aktywacji mięśni dna miednicy. Nie mniej istotną częścią kursu będzie poznanie patologii czynnościowych pęcherza i jelit, wiążące się między innymi z nietrzymaniem moczu i stolca, jak również z opadaniem narządów miednicy mniejszej. Ponieważ jedynie właściwa diagnoza pozwala na zastosowanie skutecznych strategii terapeutycznych, dużo uwagi poświęcone zostanie rozpoznawaniu i różnicowaniu poszczególnych dysfunkcji tego obszaru ciała. W odniesieniu do poszczególnych jednostek chorobowych zaproponowane zostaną możliwe rozwiązania terapeutyczne. Uzupełnienie kursu stanowić będą kwestionariusze i metody przeprowadzania badania podmiotowego, pozwalające na wystandaryzowanie dokumentacji i obiektywizację progresji terapeutycznej. Zaproponowane zostaną metody terapii biofeedbackiem bez wykorzystania aparatury.

 

Treści kursu:     

Anatomia dna miednicy, anatomia funkcjonalna.

Anatomia pęcherza, jelita, żeńskich i męskich narządów płciowych.

Wizualizacja pozwalająca na osiągnięcie wyizolowanego skurczu mięśni dna miednicy, aktywacja i rozluźnienie dna miednicy.

Integracja dna miednicy z innymi taśmami mięśniowymi i integracja dna miednicy w różnych aktywnościach dnia codziennego.

Zastosowanie kwestionariuszy badawczych.

Strategie radzenia sobie z naglącym nietrzymaniem moczu.

Informacje o właściwych i niewłaściwych zachowaniach związanych z oddawaniem moczu i defekacją oraz informacje o właściwych i niewłaściwych zachowaniach żywieniowych i związanych z przyjmowaniem płynów.

Wspomaganie percepcji kinestetycznej.

Poznanie natychmiastowych strategii odciążających jako pomocy doraźnych w sytuacjach kryzysowych.

Wiedza dotycząca zaopatrzenia ginekologiczno-urologiczno-proktologicznego.

 

Warunek uczestnictwa: dyplom fizjoterapeuty, lekarza.

 

Referentka:

Almut Köwing (fizjoterapeutka)

Czas trwania kursu: 18 jednostek szkoleniowych.
W cenie kursu: skrypt

 


 

Fizjo Pelvica: funkcjonalne badanie per vaginam i per rectum u kobiet i mężczyzn pod kątem zaburzeń dna miednicy z wykorzystaniem biofeedbacku, elektroterapii i technik balonikowych jako propozycji terapeutycznych – kurs bazowy II

 

Wprowadzenie:

Dokładna diagnostyka fizjoterapeutyczna mięśni dna miednicy jest podstawowym warunkiem terapii funkcjonalnej dna miednicy ukierunkowanej na indywidualny problem pacjenta. Uzupełniająco do diagnostyki lekarskiej, badanie fizjoterapeutyczne dostarcza nieocenionych w procesie terapeutycznym informacji odnośnie m. in. takich parametrów jak siła i napięcie mięśniowe. Właściwa ich ocena steruje bowiem doborem właściwej strategii postępowania. Dzięki zdobyciu umiejętności badania per vaginam i per rectum fizjoterapeuci zyskują kolejny, niezwykle ważny wgląd w leczone struktury.

 

Opis kursu:

Po wprowadzeniu teoretycznym punkt ciężkości spoczywać będzie na pracy praktycznej. Możliwość przeprowadzenia badania z wieloma uczestnikami kursu pozwoli na szybkie nabranie poczucia pewności i zaufania do samego siebie w różnicowaniu poszczególnych struktur.

Obchodzenie się z własną sferą intymną oraz sferą intymną pozostałych uczestników kursu jest częścią procesu dydaktycznego kursu. W poradzeniu sobie z tym wyzwaniem pomoże empatyczne, lecz również zapewniające pełne poczucie kontroli prowadzenie kursu. Zostaną stworzone takie warunki nauki, które umożliwią otwartość, respekt i nieskrępowane poszanowanie w odniesieniu do podejmowanego tematu, mogące być następnie podstawą do adekwatnej pracy z pacjentem. Szczególnie ważnym tematem jest bowiem obchodzenie się ze wstydem i osobistymi granicami cielesnymi i skrępowaniem emocjonalnym.

 

Cele kursu:

Uczestnicy zdobędą umiejętność funkcjonalnego badania przezpochwowego i odbytowo-odbytniczego, które jest uzupełnieniem i rozbudową diagnostyki fizjoterapeutycznej przekazanej podczas kursu bazowego I. Dokumentacja oraz terapia nakierowana na rzeczywisty funkcjonalny problem pacjenta wspomoże pracę kursantów z takimi jednostkami chorobowymi jak dysfunkcje dna miednicy, obniżenie narządów miednicy mniejszej, bóle obszaru miednicy, zaburzenia fazy gromadzenia oraz opróżniania pęcherza oraz pomoże dostosować pracę do pozytywnych, sprawdzonych standardów europejskich. Uczestnicy będą mieli okazję porównać wyniki badania per vaginam i per rectum z wynikami pomiarów za pomocą biofeedbacku. W małych grupach przećwiczone zostanie badanie per vaginam i per rectum, a także możliwości terapii za pomocą biofeedbacku i elektroterapii. W celu poprawy funkcji gromadzenia i opróżniania anorectum przećwiczone zostanie zastosowanie treningu balonikowego.

 

Treści kursu:

Patologia i diagnostyka różnych zaburzeń funkcjonalnych.

Wskazania i przeciwwskazania.

Higiena.

Teoria poszczególnych procedur badania.

Prawne zabezpieczenie fizjoterapeutów.

Badanie praktyczne w małych grupach przy intensywnej superwizji.

Praca wg. wystandaryzowanego schematu dokumentacji zapewniająca utrzymanie odpowiedniej jakości.

Wprowadzenie do biofeedbacku i elektroterapii z praktycznym zastosowaniem treningu balonikowego.

Nabycie nowych umiejętności terapeutycznych.

Warunek uczestnictwa: dyplom fizjoterapeuty lub lekarza oraz zaświadczenie uczestnictwa w kursie bazowym I (Fizjo Pelvica AG-GGUP).

 

Referenci: kurs prowadzony jest wspólnie przez dwie referentki:

Almut Köwing (fizjoterapeutkę)

Klarę Wissmiller (fizjoterapeutkę, osteopatkę)

Liczba godzin: 20 jednostek

 

W cenie kursu: zawiera sondę do biofeedbacku, cewnik balonikowy i skrypt

 


 

Fizjo Pelvica: Fizjoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych miednicy – kurs terapeutyczny I

 

Wprowadzenie:

Porody oraz operacje w obszarze ginekologiczno-urologiczno-proktologicznym są przyczyną powstawania zmian funkcjonalnych, których terapia wymaga postępowania dostosowanego do poszczególnych faz procesu gojenia się uszkodzonych struktur.

 

Opis kursu:

Kurs przekazuje wiedzę na temat istotnego znaczenia wczesnej fizjoterapii pooperacyjnej i poporodowej, której celem jest wspomaganie procesów gojenia się uszkodzonych struktur tkankowych poprzez wprowadzenie ostrożnej rehabilitacji oraz zapoczątkowanie reedukacji umożliwiającą reintegrację struktur miednicy i dna miednicy. Nacisk położony jest na terapię w fazie wczesnej u pacjentów po przebytych operacjach urologicznych i proktologicznych z obszaru anorectum (zarówno kobiet jak i mężczyzn), a także na wczesną rehabilitację po operacjach ginekologicznych i uroginekologicznych, w tym po zabiegach rekonstrukcji dna miednicy, jak również na opiekę poporodową. Zdobyta wiedza wspomoże kursantów w rzeczowym argumentowaniu na rzecz konieczności pracy w interdyscyplinarnym otoczeniu z pacjentem pooperacyjnym oraz pacjentką po porodzie, a także dostarczy narzędzi do takiej pracy.

 

Cele kursu:

Nabycie umiejętności pracy z pacjentami i pacjentkami z zaburzeniami funkcjonalnymi miednicy w warunkach klinicznych oraz we wczesnej fazie rehabilitacji z uwzględnieniem obecnego stanu pacjenta określonego na podstawie adekwatnej diagnostyki.

 

Treści kursu:

Anatomia funkcjonalna obszaru pęcherza, jelita oraz żeńskich i męskich narządów płciowych.

Aktualne techniki operacyjne z obszaru ginekologii, urologii i proktologii.

Aktualne trendy w prowadzeniu porodu.

Fizjoterapia oparta na badaniu, dostosowana do faz gojenia się struktur tkankowych.

Funkcjonalne zaburzenia oraz patologie pooperacyjne i poporodowe mogące być leczone za pomocą metod fizjoterapeutycznych.

Warunek uczestnictwa: dyplom fizjoterapeuty, zaświadczenie uczestnictwa w kursie bazowym I  (Fizjo Pelvica AG-GGUP).

 

Referenka:

Ulla Henscher (fizjoterapeutka)

 

Liczba godzin: 18 jednostek

W cenie kursu: skrypt

 


 

Fizjo Pelvica: Fizjoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych miednicy – kurs terapeutyczny II

 

Wprowadzenie:

Z obszarem miednicy wiążą się takie przewlekłe zaburzenia jak pęcherz neurogenny, dolegliwości bólowe czy też problemy natury seksualnej stanowiące istotne wyzwanie terapeutyczne. Także zaburzenia psychosomatyczne często idą w parze z „napiętym“ dnem miednicy. Poszczególne zaburzenia funkcjonalne układów narządów miednicy mogą występować niezależnie od siebie, pojedynczo lub też współwystępują ze sobą.

 

Opis kursu:

Bazując na wystandaryzowanych procedurach badawczych wypracowane zostaną strategie terapeutyczne pracy z zaburzeniami pęcherza, jelit oraz w przypadkach obniżenia się narządów miednicy. Dokładnie omówiony i wyjaśniony zostanie wpływ schorzeń neurologicznych na funkcjonowanie narządów miednicy, a wiedza ta uwzględniona zostanie w tworzeniu strategii terapeutycznej. Szczególny punkt ciężkości spocznie na pracy z dolegliwościami bólowymi w obrębie miednicy. Wgląd w podstawowe pojęcia psychosomatyki uwrażliwi na istniejące w tym obszarze współzależności. Ponieważ dysfunkcje seksualne często ujawniają się w trakcie pracy z omawianym obszarem ciała, zostaną one w ramach tego modułu kursu scharakteryzowane. Uzupełniające propozycje terapeutyczne, w szczególności takie jak techniki relaksacyjne dna miednicy oraz praca na dużych piłkach terapeutycznych, pomogą wzbogacić ofertę terapeutyczną uczestników kursu pracujących z pacjentami w stanie podostrym i przewlekłym.

 

Cele kursu:

Zapoznanie się z różnymi obrazami zaburzeń obszaru dna miednicy oraz nabycie umiejętności ich różnicowania oraz doboru właściwych danym deficytom strategii terapeutycznych – odpowiednich dla późnej fazy poporodowej i pooperacyjnej. Wypracowanie różnych technik pracy z nadaktywnym dnem miednicy.

 

Treści kursu:

Fizjoterapia w przewlekłych bólach miednicy.

Fizjoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych pęcherza.

Fizjoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych jelita.

Fizjoterapia w problemach obniżenia się narządów miednicy.

Fizjoterapia w dysfunkcjach seksualnych.

Fizjoterapia w zaburzeniach neurogennych pęcherza i/lub jelita.

Podstawowe pojęcia psychosomatyki.

Oferta terapeutyczna z wykorzystaniem piłek terapeutycznych.

Techniki detonizacji dna miednicy.

Możliwości poprawy opróżniania pęcherza i jelita.

Informacje o środkach pomocniczych.

 

Warunki uczestnictwa: dyplom fizjoterapeuty, kurs terapeutyczny I (Fizjo Pelvica AG-GGUP)

 

Referentka:

Ulla Henscher (fizjoterapeutka)

 

Ilość godzin: 18 jednostek

W cenie kursu: skrypt

 


 

Fizjo Pelvica: Fizjoterapia w zaburzeniach funkcjonalnych miednicy – kwalifikacje końcowe

 

Opis kursu:

Podczas tego jednodniowego seminarium będzie istniała możliwość zadawania otwartych pytań. W kolejnej części odbędzie się egzamin pisemny, obejmujący swoim zakresem zarówno wiedzę teoretyczną, jak również wiedzę o wymiarze praktycznym. Dodatkowo zaprezentowany zostanie wykład dotyczący aktualnej tematyki związanej z treściami kursu, jak również zaproponowane zostaną możliwości rozpowszechniania i rozreklamowania oferty terapeutycznej Fizjo Pelvica.

 

Cele kursu:        

Zdanie egzaminu uprawnia do posługiwania się tytułem terapeuty „Fizjo Pelvica“ oraz jest oznaką dla innych terapeutów, lekarzy i pacjentów specjalnego, sprofilowanego przygotowania w zakresie pracy fizjoterapeutycznej w obrębie ginekologii-urologii-położnictwa i proktologii.

Posługiwanie się tym tytułem jest jednocześnie wyrazem identyfikowania się ze sposobem pracy zgodnym z założeniami Fizjo Pelvica, podkreśleniem odpowiednich standardów i jakości oraz zaznaczeniem odrębności w stosunku do innych form pracy dostępnych na rynku.

 

Treści kursu:    

Egzamin wiedzy teoretycznej.

Egzamin kompetencji praktycznych.

Wymiana doświadczeń (dyskusja i pytania uczestników).

Wykład referentki AG GGUP.

 

Warunki uczestnictwa:  dyplom fizjoterapeuty, zaświadczenia uczestnictwa we wszystkich czterech kursach Fizjo Pelvica AG-GGUP (kurs bazowy I, kurs bazowy II, kurs terapeutyczny I, kurs terapeutyczny II).

 

Referentki:

Ulla Henscher (fizjoterapeutka)

Almu Köwing (fizjoterapeutka)

Klara Wissmiller (fizjoterapeutka)

 

Uwaga: do pozostawania w spisie terapeutów AG GGUP wymaga się odbycie przynajmniej raz na pięć lat kursu doszkalającego z dziedziny ginekologii-urologii-położnictwa-proktologii (także u innych referentów). Informacje o liście terapeutów są dostępne na: www.ag-ggup.de

 

© 2017 by Reha Plus. All rights reserved.
Agencja Interaktywna Kraków