Rehabilitacja zaburzeń równowagi:
Badanie i leczenie zaburzeń równowagi
Opis kursu
Celem głównym kursu jest omówienie nowych koncepcji badania i terapii zaburzeń równowagi, prowadzących do utraty niezależności funkcjonalnej oraz upadków zarówno
u pacjentów neurologicznych jak i w populacji osób starszych. Kurs obejmuje podstawy fizjologii równowagi i jej patofizjologii oraz badanie i terapię zaburzeń równowagi.
Kurs będzie złożony z części teoretycznej, praktycznej i terapii pacjenta. Po przyswojeniu tematów związanych z kontrolą posturalną, uczestnicy poznają testy pozwalające na pomiar równowagi i ruchomości oraz przećwiczą opcje terapeutyczne. Sesje terapeutyczne oraz następujące po nich omówienie będą miały na celu opracowanie strategii terapii, których celem jest poprawa równowagi i zapobieganie upadkom.
Cele kursu - po ukończeniu kursu uczestnicy będą w stanie:
- Omówić kontrolę równowagi w obrębie modelu układów dynamicznych z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia.
- Opisać czynniki sensoryczne, ruchowe i kognitywne prawidłowej i zaburzonej równowagi u osób zdrowych i z chorobami neurologicznymi.
- Omówić uzasadnienie wyboru testów do oceny równowagi.
- Zbadać co najmniej dwa pomiary równowagi i omówić ich właściwości.
- Opracować właściwą progresję ćwiczeń dla osób z zaburzoną równowagą.
PLAN SZKOLENIA
Dzień 1
09:00 - 09:10 Powitanie i przedstawienie;
09:10 - 09:45 Wprowadzenie do równowagi
09:45 - 10:00 Dyskusja grupowa- jak dotąd oceniałeś równowagę?
10:00 - 10:15 Przerwa
10:15 - 12:30 Neurofizjologiczne podstawy równowagi
12:30 - 13:30 Przerwa obiadowa
13:30 - 15:00 Neurofizjologiczne podstawy równowagi
15:00 - 15:15 Przerwa
15:15 - 16:15 Fizjologiczne podstawy równowagi prawidłowej i zaburzonej:
układ ruchowy
16:15 - 17:00 Praktyka: ocena składowych ruchowych równowagi
Dzień 2
09:00 - 10:00 Wprowadzenie do badania i terapii równowagi
10:00 - 10:45 Praktyka: ćwiczenie składowych ruchowych równowagi
10:45 - 11:00 Przerwa
11:00 - 12:30 Podstawy fizjologiczne równowagi prawidłowej i zaburzonej:
układy czuciowe
12:30 - 13:30 Przerwa obiadowa
13:15 - 14:15 Praktyka: ocena składowych czuciowych równowagi
14:15 - 15:15 Demonstracja pracy z pacjentem
15:15 - 15:30 Przerwa
15:30 - 16:30 Terapia pacjenta
16:30 - 17:00 Dyskusja
Dzień 3
09:00 - 10:00 Składowe kognitywne równowagi
10:00 - 10:45 Stan spoczynku, równowaga reaktywna i proaktywna: ćwiczenia w siadzie
10:45 - 11:00 Przerwa
11:00 - 12:30 Funkcjonalna terapia składowej ruchowej, ukierunkowana na zadanie
12:30 - 13:30 Przerwa obiadowa
13:15 - 14:15 Funkcjonalna terapia składowej czuciowej ukierunkowana na zadanie
14:15 - 15:15 Ocena składowych kognitywnych równowagi
15:15 - 15:30 Przerwa
15:30 - 16:30 Terapia pacjenta
16:30 - 17:00 Omówienie
Dzień 4
09:00 - 10:00 Taksonomia zadań: jednostka, otoczenie i zadanie
10:00 - 10:45 Ramy ICF dla oceny równowagi
10:45 - 11:00 Przerwa
11:00 - 12:30 Stan stabilny, równowaga reaktywna i proaktywna: ćwiczenia w staniu
12:30 - 13:30 Przerwa obiadowa
13:15 - 15:15 Stan stabilny, równowaga reaktywna i proaktywna: ćwiczenia w chodzie
15:15 - 15:30 Przerwa
15:30 - 16:30 Terapia pacjenta
16:30 - 17:00 Dyskusja
Dzień 5
09:00 - 10:45 Chód z punktu widzenia równowagi
10:45 - 11:00 Przerwa
11:00 - 12:00 Terapia pacjenta
12:00 - 13:00 Przerwa obiadowa
13:00 - 15:00 Terapia równowagi oparta na dowodach naukowych
15:00 - 15:15 Przerwa
15:15 - 16:15 Podsumowanie i wnioski, pytania i odpowiedzi
Instruktor: dr Edit Nagy- fizjoterapeuta, Instruktorka kursów podstawowych IBITA
Grupa docelowa:
Absolwenci kursów:
- PNF Rozwijający,
- IBITA Bobath,
- NDT Bobath dla dzieci,
- Rehabilitacja w zaburzeniach rozwojowych niemowląt od 0-12 miesięcy,
- Funkcjonalna fizjoterapia chorych z niedowładem połowiczym