|
Badanie i terapia dorosłych z chorobami neurologicznymi - koncepcja BOBATH - kurs podstawowy |
|||
|
Główne założenia metody Bobath zostały stworzone przez fizjoterapeutkę Bertę Bobath i neurologa Karla Bobath już w latach 40. XX wieku. Przez lata była ona poddawana modyfikacjom, które powstały dzięki obserwacjom prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dzieci oraz osiągnięciom nauki w dziedzinie medycyny i neurofizjologii.
Celem usprawniania według metody Bobath jest doprowadzenie pacjenta do maksymalnej samodzielności, na jaką pozwala uszkodzenie struktur Ośrodkowego Układu Nerwowego.
Głównymi założeniami metody Bobath są:
- stosowanie odpowiednich technik postępowania, które wpłyną na obniżenie zbyt wysokiego napięcia mięśniowego lub podwyższenie zbyt niskiego napięcia mięśniowego,
- hamowanie odruchów patologicznych,
- wyzwalanie ruchów maksymalnie zbliżonych do ruchów fizjologicznych poprzez poprowadzenie i stymulację tych ruchów z punktów kontroli ruchu (m.in. głowy, obręczy barkowej, obręczy miedniczej),
- przeniesienie zdobytych umiejętności ruchowych na aktywności dnia codziennego.
Terapeuta proponuje ćwiczenia dla całego ciała, a nie jedynie jego wybranych fragmentów, dzięki czemu pacjent jest dynamicznie aktywowany do udziału w terapii. Pomoc ze strony terapeuty należy dozować tak, aby zapewniała ona maksymalny, aktywny udział pacjenta w terapii, ale nie powodowała zbyt silnej, nieprawidłowej reakcji w wyniki wysiłku i stresu.
Obecnie jest to jedna z najpopularniejszych metod stosowanych w rehabilitacji dzieci i dorosłych na świecie.
Opis szkolenia
Szkolenie Badanie i terapia dorosłych z chorobami neurologicznymi - koncepcja BOBATH - kurs podstawowy składa się z 15 dni, podczas których kursanci poznają teorię i praktykę związaną z pracą z pacjentami z zaburzeniami w obrębie Centralnego Układu Nerwowego. Szczegółowo omawiane są zagadnienia związane z dolegliwościami tych pacjentów, rzetelnym badaniem oraz ich terapią. Dzięki dokładnej analizie prawidłowego ruchu możliwe jest wnikliwe zrozumienie patomechanizmu zaburzeń powstających w ciele po uszkodzeniu CUN. Prezentowane są informacje i techniki zarówno dla terapii pacjenta w fazie ostrej, jak i przewlekłej. Dodatkowo analizowany jest 24-godzinny model usprawniania z udziałem opiekunów i rodziny pacjenta, a także poruszane są kwestie związane z samoobsługą.
Kluczowym elementem szkolenia jest prezentacja wzorcowych terapii pacjenta oraz obligatoryjna praca z pacjentem przez co najmniej 10 dni kursu, która jest oceniana przez instruktora jako część egzaminu końcowego.
Dla kogo jest przeznaczone szkolenie?
Szkolenie jest przeznaczone dla osób, które:
- pracują lub chcą pracować z pacjentami po uszkodzeniu Centralnego Układu Nerwowego (np. po udarach, stłuczeniach pnia mózgu, urazach czaszkowo-mózgowych, z SM),
- interesują się neurofizjologią i neuroanatomią,
- chcą poddać dokładnej analizie prawidłowy rozwój ruchu oraz zrozumieć patomechanizmy, które powstają po uszkodzeniu CUN,
- chcą poznać sposoby torowania i stymulacji pacjenta do wykonywania aktywności w sposób jak najbardziej zbliżony do prawidłowego,
- cenią sobie podczas kursu pracę z pacjentami,
- rozważają w przyszłości wyjazd do pracy w zawodzie poza granicami kraju,
- chcą nauczyć się prowadzenia terapii w modelu 24-godzinnym przy zaangażowaniu rodziny i opiekunów pacjentów.
Ramowy program szkolenia*
- Główne założenia koncepcji Bobath.
- Reakcje stowarzyszone.
- 24-godzinny model opieki nad pacjentem.
- Analiza ruchu.
- Problemy pacjenta po uszkodzeniu CUN.
- Kontrola posturalna.
- Torowanie aktywności.
- Chód – teoria i praktyka.
- Bark – anatomia, rytm łopatkowo-ramienny, ból, zasady terapii.
- Zespół Górnego Neuronu Ruchowego
- Zaburzenia percepcji – teoria i praktyka.
- Demonstracje pacjentów.
- Omówienie pacjentów
- Anatomia i neurofizjologia.
- Tułów – aktywności w różnych pozycjach.
- Trakt oro-facjalny – uszkodzenia i działania terapeutyczne.
- Symptomatyka Pucher’a.
*W zależności od Instruktora plan kursu może ulec nieznacznym zmianom, Instruktorzy zastrzegają sobie prawo do wprowadzania zmian w zależności od zainteresowań i umiejętności grupy.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przedstawienie i nauczenie metody przeznaczonej do pracy z osobami po uszkodzeniu Centralnego Układu Nerwowego, której głównym założeniem jest maksymalne usamodzielnienie pacjenta poprzez usprawnianie od poziomu struktury do poziomu aktywności i partycypacji.
Czego dowiesz i nauczysz się podczas szkolenia?
Uczestnik szkolenia potrafi:
- podać cel pacjenta na poziomie partycypacji i określić czy jest realny do osiągnięcia,
- opisać problem pacjenta na poziomie aktywności,
- określić problem pacjenta na poziomie struktury i funkcji – wymienić zaburzone komponenty i wybrać, która z nich jest kluczowa dla procesu usprawniania,
- opisać i przeprowadzić terapię od przygotowania na poziomie strukturalnym do poziomu aktywności i uzasadnić celowość swoich działań,
- wykonać badanie i testy na poziomie aktywności,
- prowadzić dokumentację fizjoterapeutyczną,
- prowadzić terapię w różnych pozycjach wyjściowych,
- stosować techniki z koncepcji Bobath u pacjentów w stanie ostrym i przewlekłym.
Czas trwania: 15 dni
Liczba godzin edukacyjnych: 120
Liczba uczestników: 12
Egzamin/zaliczenie:
Egzamin składa się z trzech części: co najmniej 10-dniowej pracy z pacjentem podczas kursu, egzaminu teoretycznego oraz samodzielnego opracowania opisu przypadku terapii pacjenta z uszkodzeniem CUN w formie opisowej i dokumentacji filmowej (pomiędzy dwiema częściami szkolenia).
Akredytacja: Kurs jest akredytowany przez:
- Stowarzyszenie IBITA (International Bobath Instructors Training Association)
Dla kogo: dla fizjoterapeutów (techników, licencjatów, magistrów) oraz terapeutów zajęciowych
Informacje dodatkowe: Pomyślne ukończenie kursu daje dyplom międzynarodowego terapeuty koncepcji Bobath.
Instruktorzy:
Agnieszka Śliwka IBITA Instructor |
Benedikt Bömer IBITA Advanced Instructor |
Edit Nagy IBITA Instructor |
Marc Michielsen IBITA Advanced Instructor |