Wykaz kursów organizowanych przez Reha Plus : (kliknij na kurs, aby przeczytać jego opis)
- PNF kurs podstawowy (PNF Basic course)
- PNF kurs rozwijający (PNF Advanced course)
- PNF kursy kliniczne (PNF Clinical courses)
- PNF i skoliozy (PNF and Scoliosis)
- PNF i ból krzyża (PNF and low back pain)
- PNF w połączeniu z terapią manualną i neuromobilizacjami
(PNF combined with Manual Therapy and neurolomobilizations)
- PNF w połączeniu z terapią manualną
- PNF w wodzie
- PNF w pediatri
- Spastyczność (Spasticity)
- Czytanie i analiza zdjęć Rtg
- NDT-Bobath dla dzieci (NDT-Bobath for children)
- NDT-Bobath dla dorosłych (NDT-Bobath for adults)
- Terapia Manualna (szkoła niemiecka) (Manual Therapy)
- Medycyna Ortopedyczna wg Cyriax'a (Ortophaedical Medicine OM Cyriax)
- Medycyna i rehabilitacja sportowa
- Funkcjonalna rehabilitacja neurologiczna w teorii i praktyce
- Analiza i terapia zaburzeń chodu
- Wprowadzenie do funkcjonalnej oceny dziecka zagrożonego
i propozycje terapeutyczne - Kurs informacyjny
- KINESIO TAPING
- Funkcjonalna fizjoterapia dorosłych chorych po ogniskowych uszkodzeniach mózgu
- Zastosowanie i tworzenie szyn redresyjnych dla kolana i stopy u pacjentów neurologicznych
Opis wszystkich kursów
PNF kurs podstawowy (PNF Basic course)
Kurs podstawowy PNF obejmuje 100 godzin lekcyjnych i składa się z dwóch, niezależnych części.
Część I - trwająca 5 dni wprowadza do koncepcji PNF, uczy zasad głównych, wzorców ruchowych dla kończyn górnych, dolnych i tułowia oraz technik stosowanych w metodzie PNF. Na kursie przeprowadzane są przez instruktora wzorcowe demonstracje pracy z pacjentem.
Część II - trwająca 5 dni, obejmuje analizy zaburzeń funkcjonalnych pacjenta, rozwinięcie zastosowania technik i wzorców ruchowych oraz analiza biomechaniki ruchu i chodu oraz ich zaburzeń. W trakcie tej części przez 4 dni kursanci będą mieli możliwość pracować z pacjentem pod nadzorem instruktora.
Każdy uczestnik kursu podstawowego otrzymuje skrypt oraz dwie profesjonalnie nagrane płyty DVD zawierające prezentacje wzorców, technik, chwytów, analizy chodu etc.
Po ukończeniu kursu podstawowego każdy uczestnik otrzymuje certyfikat w dwóch wersjach językowych (j. polski, j. angielski), umożliwiający dalsze kształcenie w koncepcji PNF.
Wszyscy instruktorzy prowadzący zajęcia są certyfikowanymi i akredytowanymi instruktorami IPNFA (International PNF Association). Oznacza to, że kontynuacja edukacji w tej koncepcji może odbywać się na całym świecie, u każdego instruktora IPNFA.
Certyfikaty IPNFA honorowane są w większości krajów świata, a ich posiadacze są poszukiwanymi specjalistami w wielu klinikach rehabilitacji o różnych specjalnościach.
Wymagania kwalifikacyjne:
dyplom fizjoterapeuty (technik, licencjat, magister) lub lekarza
PNF kurs rozwijający (PNF Advanced course)
Kurs rozwijający PNF trwa 6 dni i obejmuje 50 godzin lekcyjnych plus egzamin. Główną częścią kursu rozwijającego PNF jest precyzyjna analiza zaburzeń funkcjonalnych pacjenta. Instruktor prowadzący, wraz z uczestnikami, opracowują przykłady terapii bezpośredniej i pośredniej wielu zaburzeń ortopedycznych i neurologicznych analizując je na poziomie strukturalnym, funkcjonalnym i aktywności dnia codziennego.
Wiedza zdobyta na kursie podstawowym PNF zostaje poszerzona o szczegółowe analizy biomechaniczne oraz neurofizjologiczne ludzkiego organizmu. Codzienna praca z pacjentem daje uczestnikom możliwość doskonalenia własnego warsztatu terapeutycznego pod okiem instruktora, a także praktycznego zastosowania nowo zdobytych umiejętności.
Podczas trwania kursu każdy uczestnik otrzymuje dwutomową publikację dotyczącą testowania i dokumentacji terapii oraz streszczenia wykładów prowadzonych podczas zajęć.
Kurs kończy się 3 - częściowym egzaminem składanym przed komisją egzaminacyjną, złożoną z instruktora prowadzącego oraz terapeuty z tytułem Instruktora, Asystenta lub Międzynarodowego Terapeuty PNF.
Trzy części egzaminu to:
- część teoretyczna (test wielokrotnego wyboru)
- część praktyczna (plan i pokaz terapii problemu funkcjonalnego z dziedziny ortopedii i neurologii) oraz karta badania pacjenta, karta badania pacjenta, wypełniania przez uczestnika podczas codziennej pracy z pacjentem.
Po pomyślnym zdaniu egzaminu uczestnik otrzymuje dyplom z tytułem "Dyplomowany Terapeuta PNF".
Wszystkie kursy rozwijające prowadzone są przez instruktora IPNFA z tytułem Advanced Instruktor.
Wymagania kwalifikacyjne:
- Ukończony kurs podstawowy PNF
- Minimum pół-roczna przerwa od ukończenia kursu podstawowego PNF, przeznaczona na pracę z pacjentem.
PNF kursy kliniczne (PNF Clinical courses)
Kursy kliniczne podzielone są tematycznie na:
1. PNF w neurologii
2. PNF w ortopedii
3. PNF w urazie rdzenia kręgowego
Wszystkie Kursy kliniczne kończą się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Po pozytywnym zdaniu egzaminu uczestnik otrzymuje certyfikat umożliwiający przystąpienie do kursu międzynarodowego.
Wszystkie kursy prowadzone są przez instruktorów z tytułem Advanced Instruktor posiadających duże doświadczenie zawodowe z zakresu wykładanych zagadnień.
1. PNF w neurologii to kurs trwający 50 godzin lekcyjnych, rozłożonych na 5 dni.
Na kursie tym omawiane są takie zagadnienia jak:
- neuroanatomia
- neuropatologia
- neuropsychologia
- inne dysfunkcje pacjentów związane z zaburzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego.
Instruktor prowadzący podaje przykłady badania i specjalistycznej terapii zaburzeń neurologicznych. Przedstawia najnowsze doniesienia ze świata medycyny związane z badaniami nad etiologią, przebiegiem i terapią schorzeń układu nerwowego. Pokazuje ciekawe rozwiązania terapeutyczne problemów funkcjonalnych pacjenta poudarowego, po urazie czaszkowo-mózgowym, z Chorobą Parkinsona, SLA itp. Każdy z uczestników pracuje z pacjentem, co daje możliwość praktycznego zastosowania przekazanej wiedzy i zdobytych umiejętności.
2. PNF w ortopedii to kurs trwający 50 godzin lekcyjnych, rozłożonych na 5 dni.
Na kursie tym omawiane są takie tematy jak:
- ból stawów kręgosłupa i stawów obwodowych.
- niestabilność globalna i segmentarna
- typowe zaburzenia u pacjentów ortopedyczno-traumatologicznych
- inne dysfunkcje pacjentów związane z zaburzeniami ortopedyczno-traumatologicznymi.
Instruktor prowadzący kurs dokładnie opisuje zaburzenia funkcjonalne występujące w przebiegu wybranych schorzeń ortopedycznych i traumatologicznych. Dla każdego z nich wytycza plan terapii omawiając i prezentując najskuteczniejsze techniki i wzorce ruchowe. Podczas kursu dużo czasu poświęca się zaburzeniom stawu biodrowego, kolana, barku i wszystkich odcinków kręgosłupa. Każdy z uczestników pracuje z pacjentem, co daje możliwość praktycznego zastosowania przekazanej wiedzy i zdobytych umiejętności.
3. PNF w urazie rdzenia to kurs trwający 50 godzin lekcyjnych, rozłożonych na 5 dni.
Na kursie tym omawiane są takie tematy jak:
- poziom urazu a zaburzenie aktywności dnia codziennego
- praca fizjoterapeuty - team terapeutyczny
- najczęstsze komplikacje i ich terapia
- pomoce ortopedyczne i inne pomoce dnia codziennego
Kursant otrzymuje usystematyzowaną wiedzę na temat urazów rdzenia i metod terapii zaburzeń funkcjonalnych występujących w jego przebiegu. Poznaje jakimi zasobami dysponuje pacjent po urazie rdzenia na określonym poziomie i jaki jest najwyższy osiągalny poziom aktywności, do którego powinno prowadzić skuteczne usprawnianie. Każdy z uczestników pracuje z pacjentem pod okiem instruktora, co daje możliwość praktycznego zastosowania przekazanej wiedzy i zdobytych umiejętności.
Wymagania kwalifikacyjne:
- Ukończony kurs rozwijający PNF ze zdanym egzaminem
- Minimum pół-roczna przerwa od ukończenia kursu rozwijającego PNF przeznaczona na pracę z pacjentem.
PNF i skoliozy (PNF and Scoliosis)
Jest to 4-dniowy kurs omawiający analizę i terapię jedno- lub dwułukowych skrzywień kręgosłupa.
Na kursie tym przedstawiane są możliwości terapii pacjentów z wykorzystaniem koncepcji PNF w połączeniu z innymi metodami terapeutycznymi takimi jak: terapia manualna, neuromobilizacje. Na kursie przeprowadzane są wzorcowe demonstracje terapii oraz nadzorowana i na bieżąco analizowana indywidualna praca kursantów z pacjentami.
Dodatkowo, prezentowane są propozycje terapii z wykorzystaniem różnych przyrządów terapeutycznych, takich jak: thera-band czy piłka pezzi.
Wymagania kwalifikacyjne:
Ukończony kurs podstawowy PNF.
Kurs nie jest zaliczany do edukacji IPNFA
Wymagania kwalifikacyjne:
Ukończony kurs podstawowy PNF.
Jest to 3-dniowy kurs omawiający przyczyny terapię bólu dolnego odcinka kręgosłupa. Podczas kursu dokładnie omawia się zagadnienia anatomiczne i biomechaniczne oraz analizuje się struktury odpowiedzialne za powstawanie odczuć bólowych dolnego odcinka kręgosłupa. Instruktor prowadzący podaje metody diagnostyki różnicowej i wskazania do terapii bólu prowokowanego przez dysk, mięsień i nerw. Wykonuje także wzorcową prezentację badania i terapii pacjenta.
Kurs nie jest zaliczany do edukacji IPNFA
PNF w połączeniu z terapią manualną i neuromobilizacjami
(PNF combined with Manual Therapy and neurolomobilizations)
Jest to 3-dniowy kurs zajmujący się powiązaniami anatomicznymi stawu, nerwu i mięśnia.
Na kursie tym przedstawione są bardzo szczegółowe badania różnicowe wyżej wymienionych struktur oraz propozycje leczenia ich zaburzeń. Omawia się zaburzenia występujące w obrębie kręgosłupa (szczególnie w odcinku lęd?wiowym i szyjnym), kolana, stopy i barku.
Kurs obejmuje prezentacje pacjentów z różnymi zaburzeniami.
Wymagania kwalifikacyjne:
Ukończony kurs podstawowy PNF
PNF w połączeniu z terapią manualną
Jest to dwudniowe szkolenie, którego program opiera się na założeniach dwóch koncepcji terapeutycznych: PNF i terapii manualnej. Instruktor przedstawi funkcjonalne mobilizacje narządu ruchu oraz poda sposoby jego diagnostyki różnicowej. Wskaże zastosowanie technik manualnych w połączeniu z założeniami koncepcji PNF, jej technikami, zasadami głównymi i wzorcami.
Wymagania kwalifikacyjne:
Ukończony kurs podstawowy PNF.
Koncepcja PNF ma zastosowanie w terapii wodnej. Pozwala stosować wzorce ruchowe dla kończyn oraz tułowia dostosowane do środowiska wodnego. Wzorce ruchowe oraz techniki są zmodyfikowane ale oparte na głównych założeniach koncepcji PNF. Celem terapii jest poprawa koordynacji, zwiększenie siły mięśniowej, poprawa zakresu ruchu, obniżenie napięcia mięśniowego, poprawa stabilności tułowia, przygotowanie kończyn do obciążania ciężarem ciała oraz reedukacja chodu.
Firma Reha Plus S.A. proponuje Państwu szkolenie oparte na głównych założeniach koncepcji PNF, oparte na doświadczeniach kilkuletniej pracy w wodzie z pacjentami neurologicznymi i ortopedycznymi mgr Pawła Adamkiewicza (Certyfikowany Terapeuta PNF i NDT-Bobath).
Informujemy, że szkolenia przeprowadzamy w placówkach na terenie całego kraju. Wymagany jest basen, w którym można poprowadzić zajęcia praktyczne dla minimum 16 fizjoterapeutów. Prosimy osoby oraz placówki zainteresowane zorganizowaniem wyżej wymienionego szkolenia o kontakt z biurem firmy Reha Plus S.A.
Kurs nie jest zaliczany do szkoleń IPNFA
Trzydniowy kurs skierowany do absolwentów przynajmniej kursu podstawowego PNF, zajmujących się rehabilitacją dzieci i młodzieży.
Na kursie przedstawione zostaną: analiza podstawowych zaburzeń ww. grup pacjentów w różnym wieku oraz specyficzne strategie terapii, wplatające w terapię PNF doświadczenia takich koncepcji jak: SI (sensory integration), Peto i innych uznanych na świecie koncepcji rehabilitacji proprioceptywnej.
Duża część zajęć to praca praktyczna z użyciem przyrządów, zabawek, pomocy psychomotorycznych w kombinacji z założeniami i zasadami koncepcji PNF. Podczas kursu przeprowadzane będą demonstracje małych pacjentów z różnymi zaburzeniami i jednostkami chorobowymi.
Kurs nie jest zaliczany do szkoleń IPNFA
Wymagania kwalifikacyjne:
Ukończony kurs podstawowy PNF
Jest to 3-dniowy kurs skierowany do terapeutów pracujących z pacjentami spastycznymi, tj. po: udarach mózgu, stłuczeniu pnia mózgu czy urazie rdzenia kręgowego.
Na kursie odbywają się demonstracje pacjentów oraz poruszane są inne problemy związane z wyżej wymienionymi uszkodzeniami. Omawiane są przyczyny, objawy oraz najnowsze i najskuteczniejsze metody walki ze spastycznością.
Kurs nie jest zaliczany do szkoleń IPNFA
Wymagania kwalifikacyjne:
Ukończony kurs podstawowy PNF
Cel kursu: zapoznanie z podstawami analizy badań obrazowych narządu ruchu (Rtg,TK, MRI).
Zakres kursu: analiza rentgenogramów prawidłowego kośćca, anatomia radiologiczna, zdjęcia rtg różnych projekcji - wskazania, sposób analizy, analiza wybranych patologii narządu ruchu (złamania, zwichnięcia, zmiany zwyrodnieniowe), diagnostyka radiologiczna dyskopatii najczęstsze uszkodzenia sportowe: zerwanie ACL, uszkodzenie stożka rotatorów. Protezoplastyka stawowa.
NDT-Bobath dla dzieci (NDT-Bobath for children)
Kurs podstawowy obejmuje 240 godzin rozłożonych na dwa 4 - tygodniowe spotkania.
Kurs odbywa się przy ścisłej współpracy ze Stowarzyszeniem NDT-Bobath Polska, z czym związana jest również rekrutacja.
W celu uzyskania bliższych informacji na temat kursu i sposobu szkolenia prosimy o kontakt z NDT-Bobath Polska: www.ndt-bobath.pl
NDT-Bobath dla dorosłych (NDT-Bobath for adults)
Szkolenie podyplomowe prowadzone w ramach kursu podstawowego trwa 120 godzin lekcyjnych rozłożonych na 15 dni. Kurs przeznaczony jest dla terapeutów pracujących z pacjentami po: udarach mózgu, stłuczeniach pnia mózgu, urazach czaszkowo-mózgowych czy z SM.
Na kursie bardzo szczegółowo poruszane są zagadnienia związane ze wszystkimi dolegliwościami i zaburzeniami tej grupy pacjentów, jak również pokazywane są propozycje ich terapii. Proces usprawniania przedstawiany na kursie obejmuje zarówno fazę ostrą, jak i przewlekłą. Analizuje 24 godzinny model usprawniania (wskazówki dla opiekunów i rodziny pacjenta) oraz porusza zagadnienia związane z samoobsługą.
W trakcie szkolenia przeprowadzane są demonstracje wzorcowych terapii pacjenta.
Obligatoryjną częścią szkolenia jest praca uczestnika kursu z pacjentem prezentowana również w formie demonstracji.
Kurs kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym dającym dyplom międzynarodowego terapeuty NDT-Bobath.
Kurs rozwijający NDT-Bobath daje możliwość pogłębienia i poszerzenia wiedzy zdobytej na kursie podstawowym. Bardzo ważną częścią kursu jest codzienna praca uczestników kursu z pacjentem oraz demonstracje pacjentów prowadzone przez instruktorów.
Wymagania kwalifikacyjne:
dyplom fizjoterapeuty (technik, licencjat, magister) lub lekarza
Terapia Manualna (szkoła niemiecka) (Manual Therapy)
Terapia manualna jest metodą leczenia, w której dokładnie analizowane są zaburzenia funkcjonalne narządu ruchu. W badaniu skupia się ona na dokładnym lokalizowaniu i różnicowaniu zaburzeń trzech podstawowych struktur tj. stawów, mięśni, nerwów. Techniki manualne, prezentowane podczas kształcenia, są wykorzystywane zarówno do redukcji bólu, jak i mobilizacji ograniczeń zakresu ruchu w stawach oraz terapii tkanek miękkich itd. Na kursie odbywają się szczegółowe analizy zaburzeń wszystkich stawów obwodowych i kręgosłupa, omawianie typowych obrazów chorobowych oraz przedstawiane są propozycje ich terapii.
Wykładowca - Heiko Dahl - Instruktor Terapii Manualnej wraz z zespołem instruktorów.
Szkolenie w zakresie terapii manualnej prowadzone jest przy współpracy z Sekcją Niemieckiej Grupy Terapii Manualnej przy Zarządzie Głównym ZVK.
Szkolenie podzielone jest na następujące moduły:
OW 1 - Kończyna górna + kręgosłup I - 44 godz. lekcyjne, 5 dni
OW 2 - Kończyna górna + kręgosłup II - 44 godz. lekcyjne, 5 dni
UW 1 - Kończyna dolna + kręgosłup I - 44 godz. lekcyjne, 5 dni
UW 2 - Kończyna dolna + kręgosłup II - 40 godz. lekcyjne 4 dni
OW 3 - Kończyna górna + kręgosłup III - 44 godz. lekcyjne 4 dni
MFT - Medyczny trening funkcjonalny - 40 godz. lekcyjne
Kurs końcowy (kurs teoretyczny - 22 godz. lekcyjne, kurs powtórzeniowy - 40 godz. lekcyjnych, egzamin końcowy)
Szkolenie uznawane przez IFOMT (The International Federation of Orthopaedic Manipulative Therapists) daje możliwość dalszej edukacji w celu uzyskania międzynarodowego certyfikatu IFOMT.
Cykl kursów kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym.
Wymagania kwalifikacyjne:
dyplom fizjoterapeuty ( technik, licencjat, magister) lub lekarza
Medycyna Ortopedyczna wg Cyriax'a (Ortophaedical Medicine OM Cyriax)
Medycyna ortopedyczna wg Cyriax’a prezentuje wiele form terapii: stawów, tkanek miękkich (mięśnie, więzadła, ścięgna itd.) oraz problemów dyskowych. Warunkiem sukcesu w terapii jest bardzo dokładne zdiagnozowanie zaburzonych struktur i odpowiednie zastosowanie technik leczenia. Stąd na kursie bardzo szeroko i precyzyjnie zostanie omówiona część badania i diagnozowania. Ważną częścią terapeutycznego leczenia jest tzw. masaż poprzeczny- stosowany z powodzeniem w schorzeniach ścięgien, mięśni, przyczepów ścięgien do kości.
Wykładowca - Hans Vorselaars - Senior Instruktor OMI i CYRIAX
Szkolenie podyplomowe dla fizjoterapeutów i lekarzy bazujące na pracy i doświadczeniach dr Jamesa Cyriax’a (ojca terapii manualnej), składające się z 6 pięciodniowych modułów:
Moduł 1- Bark, kręgosłup lędźwiowy
Moduł 2 - Kręgosłup lędźwiowy, szyjny, łokieć, podudzie i stopa, nadgarstek i kciuk
Moduł 3 - Kręgosłup piersiowy, kolano, podudzie i stopa, biodro i pośladek
Moduł 4 - Kręgosłup szyjny, bark, łokieć, nadgarstek i kciuk, ręka, zespoły ucisku struktur nerwowych w kończynie górnej
Moduł 5 - Kręgosłup piersiowy, klatka piersiowa i brzuch, odc. lędźwiowy, staw krzyżowo-biodrowy, staw żuchwowo-skroniowy, diagnostyka różnicowa ból w pachwinie/ ból pośladka
Moduł 6 - Zajęcia warsztatowe, szczegółowa diagnostyka różnicowa i szereg innych.
Szkolenie to daje możliwość bardzo szczegółowego poznania zaburzeń mięśni, przyczepów oraz wszystkich innych struktur otaczających stawy.
Cykl szkoleń zakończony jest kursem powtórkowo-egzaminacyjnym (moduł 7, pięć dni).
Egzamin składa się z części teoretycznej (test wielokrotnego wyboru) oraz części praktycznej (prezentacja badania jednego stawu i wykonanie 10 technik leczenia), Zdany egzamin daje tytuł: Międzynarodowego Terapeuty Cyriax (OMI Ortopeadic Medicin International).
Wymagania kwalifikacyjne:
dyplom fizjoterapeuty ( technik, licencjat, magister) lub lekarza
Medycyna i rehabilitacja sportowa
Rehabilitacja sportowa jest koncepcją mającą na celu integrację rehabilitacji i prewencji w sporcie. Jest to dział fizjoterapii, gdzie grupą docelową są sportowcy w fazie rozwoju, treningów, czy po urazach. W związku ze szczególnymi wymaganiami fizycznymi i psychologicznymi, jakie stoją przed sportowcem konieczne jest zapewnienie im fachowej, specjalistycznej opieki. Na kursie przedstawione zostaną podstawy fizjologii wysiłku, najczęstsze dolegliwości i urazy sportowe, propozycje zapobiegania i leczenia tych schorzeń z wykorzystaniem technik manualnych, prezentowanych podczas kształcenia. Dokładna analiza biomechaniki narządu ruchu, metodyka i teoria treningu zapewni jego lepsze organizowanie. Na kursie będzie również szeroko omawiana kwestia związana z odpowiednim stylem życia sportowca.
Za stan zdrowia i dopuszczenie sportowca do treningów odpowiedzialny jest nie trener, nie drużyna, tylko fizjoterapeuta!
SZKOLENIE Z ZAKRESU TERAPII SPORTOWEJ DLA FIZJOTERAPEUTÓW
( CERTIFIED SPORTS PHYSIOTHERAPIST CSPT ).
Wykładowcy :
Uwe Hallmann - Prezydent Sekcji Terapii Sportowej w Szwecji
Tomas Lihagen - Specjalista rehabilitacji sportowej, Szwecja
Lekarze Sekcji Rehabilitacji Sportowej, Szwecja
Czas trwania szkolenia 120 godzin + egzamin
Ilosć uczestników : max. 34
Moduł 1 (4 dni - 30 godzin)
Biomechanika organizmu
Struktury organizmu
Zaopatrzenie sportowca w fazie ostrej - Model PRICE
Wytrzymałość struktur na obciążanie
Metodyka badania sportowca skierowana na uszkodzenia kończyn
Moduł 2 (4 dni - 30 godzin)Metodyka badania sportowca skierowana na uszkodzenia kręgosłupa
Zasady pracy manualnej
Profilaktyka uszkodzeń w sporcie
Moduł 3 ( 4 dni - 30 godzin )Interna i sport
Doping - leczenie farmakologiczne
Nauka o odżywianiu w sporcie
Higiena życia sportowca
Moduł 4 (4 dni - 30 godzin)Nauka o treningu
Metodyka treningu
Trening rehabilitacyjny
Specyficzny trening sportowy
Testy, znaczenie i analiza
Moduł 5 (2 dni - 15 godzin)Przygotowanie do egzaminu
Egzamin praktyczny i teoretyczny
Funkcjonalna rehabilitacja neurologiczna w teorii i praktyce
Prof. Nelson Annunciato
Nowe badania naukowe oraz coraz większe doświadczenia praktyczne pozwalają na intensywniejszą integrację teorii i praktyki. System nerwowy okazał się najbardziej dynamicznym układem jaki znamy. Każdy, kto zajmuje się rehabilitacją neurologiczną, ma okazję zgłębić swoją wiedzę w teorii i praktyce poprzez proponowaną przez nas serię kursów. Seria ta bazuje na najnowszych doniesieniach naukowych dotyczących: neuroanatomii, nauczania motorycznego, neuroplastyczności w odniesieniu do praktyki rehabilitacyjnej u pacjentów z zaburzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego.
Prof. Nelson Annunciato to jedna z najwybitniejszych postaci w świecie nauki z dziedziny neuroanatomii i neuroplastyczności. Jego wieloletnia współpraca z fizjoterapeutami, logopedami i terapeutami zajęciowymi pozwoliła na stworzenie kursu dostosowanego do codziennej pracy praktycznej tych grup zawodowych opartej na solidnej wiedzy naukowej.
Kurs składa się z sześciu niezależnych od siebie modułów. Najbardziej wskazane jest jednak uczestnictwo w kolejnych modułach, co potwierdzi program poszczególnych części szkolenia.
Moduł 1
Histologiczna charakterystyka komórek nerwowych
Rozwój komórek nerwowych
Etapy prenatalnego rozwoju układu nerwowego
Teoria neuronu
Synapsy, neurotransmitery,
Elementy genetyki
Hormony płciowe, płeć a mózg
Wady rozwojowe naczyń krwionośnych
Rozwój i anatomia rdzenia kręgowego
Moduł 2
Funkcjonalna neuroanatomia ruchu
Mechanizmy „Feedback” i „Feed forward”
Mięśnie i receptory mięśniowe, jednostka motoryczna
Organizacja systemu sensomotorycznego
Odruch, reakcja, ruch dowolny, rytmiczne wzorce ruchowe
Korowe obszary asocjacyjne i kontrola ruchowa
Móżdżek, jądra podstawy i schorzenia związane z ich patologią ( ch. Parkinsona, ataksja, dyskineza itd. )
Integracja układów wizualnego, przedsionkowego i ruchowego
Percepcja, postawa, ruch i ich zaburzenia
Moduł 3
Anatomia układu nerwowego - powtórki
Pień mózgu, twór siatkowaty, mózg środkowy, most Varola
Wegetatywny układ nerwowy, układ sympatyczny i parasympatyczny
Mięśnie wewnętrzne oka ( akomodacja, zbieżność, reakcja na światło ), jądra wzgórza
Podwzgórze i jego funkcje
Regulacja ciśnienia krwi
Funkcje pęcherza i seksualne
PraktykaBadanie odruchów oka
Znaczenie topografii CUN
Rehabilitacja zaburzeń wzmożonego napięcia mięśniowego, zaburzeń pęcherza i jelita końcowego, zaburzeń potencji
Moduł 4
Anatomia centralnego układu nerwowego - powtórka
Płat czołowy, skroniowy, system limbiczny, węchowy
Motoryka ( planowanie, wykonanie, kontrola )
Ośrodki mowy, wymowa, zaburzenia, terapia
Zachowanie, zaburzenia zachowania
Uczenie, pamięć, możliwe zaburzenia Praktyka
Badanie funkcji wyższych, systemy czucia, terapia zaburzeń uczenia
Moduł 5
Anatomia centralnego układu nerwowego - powtórki
System wzroku i słuchu
Płat potyliczny, skroniowy i ciemieniowy
Integracja sensoryczna Praktyka
Badanie systemów czucia , rehabilitacja
Moduł 6
Systemy kontroli i czucia bólu
Podsumowanie: badanie neurologiczne, zastosowanie kliniczne, rehabilitacja
Analiza i terapia zaburzeń chodu
Kurs „Analiza i terapia zaburzeń chodu” składa się z pięciu dni, w trakcie których przedstawiona zostanie dokładna analiza norm chodu stworzonych za pomocą trójwymiarowych systemów analizy ruchu takich jak np. VICON - SYSTEM . Omawiana będzie zarówno praca mięśniowa, jak i ustawienia stawowe.
Najważniejszą częścią kursu będzie analiza podstawowych zaburzeń chodu u pacjentów ortopedycznych i neurologicznych oraz przedstawione zostaną ich propozycje terapeutyczne z wykorzystaniem elementów koncepcji PNF oraz terapii manualnej (obejmującej zarówno leczenie zaburzeń pracy stawów, jak i neuromobilizacje). Podczas kursu prezentowane będą filmy obrazujące patologie chodu u pacjentów oraz propozycje terapeutyczne. Uczestnicy zobaczą również demonstracje pracy z pacjentami wykonywane przez osoby prowadzące. Istotnym elementem kursu będzie również omówienie wszelkiego rodzaju zaopatrzenia ortopedycznego.
Wprowadzenie do funkcjonalnej oceny dziecka zagrożonego i propozycje terapeutyczne
Kurs informacyjny
Celem kursu jest przybliżenie uczestnikom prawidłowego rozwoju dziecka od pierwszego miesiąca życia do osiągnięcia niezależnego chodu, analizy dotyczyć będą również reakcji równoważnych, analiz ruchu, kontroli posturalnej i innych.
Do normy rozwoju motorycznego porównywane będą typowe zaburzenia dzieci z różnymi jednostkami chorobowymi, analizowane ich typowe problemy oraz omawiane strategie i propozycje terapii wywodzące się z wieloletnich doświadczeń praktycznych osoby prowadzącej. Dodatkowo omówione zostaną przyrządy, pomoce terapeutyczne oraz zaopatrzenie ortopedyczne.
Wykładowca - Sabina Lizak PT, dyplomowany terapeuta metod NDT Bobath dla dzieci i Vojty
Amerykańskie Towarzystwo Kinesio Tapingu (Kinesio Taping Association) od roku 2007 wprowadza nowy system kursów Kinesio Tapingu obowiązujący w Stanach Zjednoczonych, Europie i Japonii. Uczestnictwo w kursie sygnowanym przez KTA zapewnia najwyższy, sprawdzony i potwierdzony przez organizację standard szkolenia, na którym uczestnik otrzymuje informacje o najnowszych i najbardziej zaawansowanych technikach leczenia tą metodą.
Kinesio Taping to metoda terapeutyczna stosowana od 30 lat w leczeniu schorzeń ortopedycznych, neurologicznych i układu mięśniowo-szkieletowego. Jej istotą jest ocena patologii w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego, a następnie zastosowanie taśmy Kinesio Tex w rehabilitacji bólu przewlekłego, stanów zapalnych, osłabienia siły mięśniowej, deformacji stawowych i innych schorzeń obejmujących mięśnie szyi, tułowia oraz kończyn.
Amerykańskie Towarzystwo Kinesio Tapingu wprowadziło 3 - stopniowy system szkolenia w tej metodzie:
KT1 – obejmuje techniki podstawowe;
KT2 – obejmuje techniki zaawansowane, korygujące;
KT3 – kurs zaawansowany, ukierunkowany na określoną dyscyplinę: pediatrię, sport, ortopedię, neurologię, drenaż limfatyczny.
KT1 i KT2 są kursami prowadzonymi łącznie, obejmują 16 godzin zegarowych wykładów i praktyki, rozłożonych na 2 dni. Po ukończeniu kursu uczestnicy będą znali: podstawowe zasady metody Kinesio Tapingu, różne sposoby cięcia i nakładania taśmy, prawidłową technikę aplikacji taśmy w zależności od oceny klinicznej schorzenia, zastosowanie technik korekcyjnych, uczestnicy będą także umieli zaplanować program rehabilitacji oparty o metodę Kinesio Taping.
KT3 nie jest kursem obowiązkowym, ale jego ukończenie i zdanie egzaminu pisemnego daje tytuł CKTP (Certified Kinesiotaping Practitioner - Certyfikowany Terapeuta Kinesiotapingu) i miejsce w międzynarodowej bazie terapeutów tej metody. Kurs obejmuje 8 godzin szkolenia (1 dzień) i nie może być organizowany wcześniej niż 4 tygodnie, a później niż 6 miesięcy od daty ukończenia kursu KT1- KT2.
Każdy uczestnik kursów otrzymuje taśmy, zestaw 6 książek (w języku angielskim) opisujących metodę oraz roczne prawo dostępu do komputerowej bazy danych zawierającej wszelkie informacje związane z teoretycznymi i praktycznymi aspektami Kinesio Tapingu.
Z przyjemnością informujemy, że firma Reha Plus S.A. podpisała umowę z panią mgr Ewą Jaraczewską, kierownikiem Oddziału Rehabilitacji Instytutu Rehabilitacji w Chicago i instruktorem Kinesio Tapingu od 2003 roku. Pani instruktor prowadzi kursy i prezentacje metody na całym świecie, a także aktywnie uczestniczy w badaniach naukowych związanych z oceną jej skuteczności w leczeniu pacjentów z zaburzeniami neurologicznymi i ortopedycznymi.
Funkcjonalna fizjoterapia dorosłych chorych po ogniskowych uszkodzeniach mózgu.
Prowadzący: Maciej Krawczyk –terapeuta NDT-Bobath, terapeuta PNF. Doktor fizjoterapii. IIklinika Neurologii IPiN, Warszawa.Wydział Rehabilitacji AWF J.Piłsudskiego.
Prowadzący: Maciej Krawczyk –terapeuta NDT-Bobath, terapeuta PNF. Doktor fizjoterapii. II klinika Neurologii IPiN, Warszawa.Wydział Rehabilitacji AWF J.Piłsudskiego.
Ogólny opis kursu.
Kurs skierowany jest dla fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych stale mających kontakt lub chcących specjalizować się w terapii dorosłych chorych po uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego. Mile widziane jest aby uczestnicy kursu mieli już ukończone inne szkolenia podyplomowe takie jak PNF czy NDT-Bobath ale nie jest to konieczne.
Kurs ten jest głównie intensywnym szkoleniem praktycznym w zakresie technik i strategii odbudowy najważniejszych funkcji motorycznych (chód, ruchy kończyny górnej, funkcje dnia codziennego) chorych po udarach mózgowych, urazach czaszkowo-mózgowych oraz w przebiegu innych chorób oun. Uczestnicy kursu będą w czasie 9 dni kursu (3x3 dni) prowadzili i obserwowali terapię chorych oraz brali udział w zajęciach warsztatowych. Problemy metodyczne oraz techniki stymulacji będą prezentowane przez wykładowcę. Celem kursu jest poszerzenie wiedzy praktycznej dotyczącej terapii chorych po uszkodzeniu oun na poziomie struktury tkanki (np. likwidacja przykurczów spastycznych), funkcji ciała(np. pobudzanie skurczu mięśniowego) i aktywności (reedukacja funkcji dnia codziennego).Celem tego szkolenia jest wzbogacenie warsztatu terapeutycznego i kreowanie nowych rozwiązań w terapii chorych po uszkodzeniu oun na wszystkich etapach leczenia.
Plan I części kursu:
Badanie i planowanie fizjoterapii chorych z patologią napięcia mięśniowego.
Dzień pierwszy.
09.30-11.00 Wprowadzenie. Ocena chorego –plan terapii. Badanie i ocena chorego w pozycjach „statycznych” (leżenie tyłem, siad, stanie).
11.15-12.45 Badanie i ocena chorego w trakcie podstawowych funkcji motorycznych (obroty na boki w leżeniu, siadanie z leżenia).
13.00-14.30 Praca z chorymi.
15.15-16.45 Neurobiologiczne podstawy fizjoterapii-wykład.
17.00-18.30 Zespół zaniedbywania, zespół odpychania,-wykład
Dzień drugi
08.00-09.30 Spastyczność-wprowadzenie teoretyczne i implikacje kliniczne.
09.45-11.15 Mobilizacje tułowia u chorych po uszkodzeniu oun.
11.30-13.00 Mobilizacje łopatki.
13.30-15.00 Praca z chorymi.
15.15-17.30 Planowanie terapii.
Dzień trzeci
08.00-09.30 Pokaz terapii chorego.
09.45-12.00 Analiza podstawowych czynności dnia codziennego i planowanie terapii chorych.
12.45-14.15 Praca z chorymi
14.30-15.00 Podsumowanie pierwszej części kursu.
Plan II części kursu
Reedukacja funkcji chodu po uszkodzeniu ośrodkowego układu nerwowego.
Dzień pierwszy.
09.00-10.30 Prawidłowy chód i jego różne postacie po uszkodzeniu oun. Przyczyny i elementy składowe patologii chodu chorych z niedowładem połowiczym.
10.45-12.15 Reedukacja funkcji wstawania z siadu. Analiza funkcji statyczno-dynamicznej stopy.
12.30-14.00 Terapia chorych.
14.45-16.15 Mobilizacja deformacji stopy.
16.30-18.30 Pokaz terapii chorego. Analiza.
Dzień drugi
08.00-09.30 Odbudowa funkcji podporowej kończyny dolnej(wielopłaszczyznowość, liniowość, zakres ruchu).
09.45-11.15 Odbudowa funkcji podporowej c.d.
11.30-13.00 Terapia chorych.
14.00-15.30 Reedukacja fazy wymachu.
15.45-17.30 łączenie innych funkcji z chodem.
Dzień trzeci
08.00-09.30 Nauka chodzenia po schodach, nauka szybkiego chodu i biegu
09.45-11.15 Zwiększanie zakresu ruchu dowolnego w stawach kończyny dolnej. Interpretacja parametrów czasowo-przestrzennych, siłowych i kinematycznych jako podstawa właściwej reedukacji chodu chorych z hemiplegią. Trójpłaszczyznowa analiza przypadków klinicznych na podstawie systemu Vicon, wielokanałowego EMG i sił reakcji podłoża.
11.30-13.00 Terapia chorych.
13.30-14.30 Analiza drugiej części kursu-pytania.
Plan III części kursu:
Reedukacja funkcji kończyny górnej.
Dzień pierwszy.
09.30-11.00 Analiza funkcji kończyny górnej. Stopnie trudności i typy aktywności.
11.15-13.00 Pobudzanie skurczu mięśni przy bezwładzie i głębokim niedowładzie.
13.15-14.45 Terapia chorych.
15.30-17.00 Wielopłaszczyznowość, liniowość i zakres ruchu w funkcji podporowej kończyny górnej.
17.15-18.45 Mobilizacja stawów kończyny górnej.
Dzień drugi
08.00-09.30 Pokaz terapii chorego.
09.45-11.15 Reedukacja różnych typów skurczu mięśniowego.
11.30-13.00 Terapia chorych.
14.00-15.30 „Stopniowe otwieranie” łańcucha mięśniowego. Rola płaszczyzny podparcia.
15.45-17.30 Planowanie reedukacji wybranych funkcji dnia codziennego. Plany terapii.
Dzień trzeci
08.00-09.30 Zwiększanie czynnego zakresu ruchu w stawie ramienno-łopatkowym.
09.45-11.15 Reedukacji subtelnych ruchów dłoni.
11.30-13.00 Terapia chorych
13.15-14.30 Analiza trzeciej części kursu. Pytania końcowe.
Zastosowanie i tworzenie szyn redresyjnych dla kolana i stopy u pacjentów neurologicznych
- Omówienie wskazań i przeciwwskazań do szyn redresyjnych
- Zastosowanie kliniczne
- Technika wykonania
- Praktyczne budowanie szyn dla stopy i kolana