Dostępne terminy:   2023

Region bark i obręcz barkowa z punktu widzenia terapii manualnej i osteopatii z włączeniem struktur powięziowych.
Dolegliwości bólowe obręczy barkowej to jedna z najczęstszych przyczyn zgłaszania się pacjentów do gabinetu fizjoterapeutycznego. Wrażliwość barku na urazy i zmiany chorobowe wynika między innymi ze złożoności jego budowy. W skład barku wchodzą staw ramienny, barkowo-obojczykowy i mostkowo-obojczykowy a także połączenie łopatki z klatką piersiową. Dodatkowo należy pamiętać o mikrourazach oraz przeciążeniach, które sumują się przez całe życie. Jednocześnie jest to struktura, która nie raz podczas diagnostyki czy terapii sprawia nam problemy.

Program szkolenia pt. „Region bark i obręcz barkowa z punktu widzenia terapii manualnej i osteopatii z włączeniem struktur powięziowych” został ułożony tak, aby zapewnić kompleksową wiedzę na temat diagnostyki dolegliwości kompleksu barkowego oraz narzędzia do pracy podczas terapii z zakresu Terapii Manualnej i elementów Osteopatii.

Ramowy program

• istotna anatomia i biomechanika regionu barku i obręczy barkowej;
  • palpacja włącznie z pierwszymi środkami leczniczymi regionu barku i obręczy barkowej (np. objawy cieśni, mm. scaleni, kąt piersiowo-łopatkowy, M. subclavius, M. pectoralis minor);
  • teoria: klasyczna terapia manualna regionu barku i obręczy barkowej (piersiowo-łopatkowa powierzchnia ślizgowa, staw barkowy, staw barkowo-obojczykowy, staw mostkowo-obojczykowy);
  • praktyka: klasyczna terapia manualna regionu barku i obręczy barkowej;
  • odziaływanie wątroby/ przepony na region barku;
  • testy i sposoby leczenia skutków oddziaływania wątroby/przepony na region barku;
  • metody leczenia powięziowego (powięź szyjna, powięź piersiowa);
  • wyjaśnienia pytań otwartych

Cel kursu
Zdobycie wiedzy oraz umiejętności  badania oraz leczenia obszaru barku/ obręczy barkowej z bardziej holistycznego punktu widzenia uwzględniając wpływy z narządów wewnętrznych i struktur powięziowych.

Czego dowiesz się na kursie?

• Poznasz dokładnie anatomię i biomechanikę kompleksu barkowego.
  • Nauczysz się palpacyjnej oceny struktur regionu barku i obręczy barkowej.
  • Nauczysz się wykorzystywania terapii manualnej w terapii dysfunkcji obręczy barkowej.
  • Dowiesz się jaki wpływ na obręcz barkową mogą mieć zaburzenia funkcjonowania narządów wewnętrznych (między innymi wątroby i przepony), w jaki sposób zbadać czy są przyczyną dysfunkcji barku i jakie postępowanie wdrożyć w takim przypadku.
  • Poznasz metody powięziowe stosowane dla kompleksu barkowego.

Dla kogo przeznaczony jest kurs?
Kurs jest przeznaczony dla fizjoterapeutów i lekarzy, którzy pracują z pacjentami:

• po urazach barku (np. wypadki komunikacyjne, wypadki w pracy, kontuzje sportowe),
  • wykonującymi na co dzień prace mogące wywoływać przeciążenia kompleksu barkowego,
  • geriatrycznymi, u których dolegliwości bólowe barku wynikają z sumowania mikrourazów przez całe życie,
  • reumatologicznymi,
  • z problemami w obrębie narządów wewnętrznych, których dysfunkcje mogą manifestować się bólem barku.

Czas trwania: 4 dni
Ilość godzin edukacyjnych: 31
Ilość uczestników: max. 20
Egzamin/ Ocena: brak egzaminu/zaliczenie szkolenia na podstawie frekwencji na zajęciach