Funkcjonalna terapia powięziowa (FOFT) |
||||
|
Wprowadzenie
Funkcjonalna Terapia Powięziowa (FOFT według Salah Bacha)
Funkcjonalna terapia powięziowa (FOFT według Salaha Bacha) jest koncepcją integracyjnej terapii manualnej, która stale łączy aktualne odkrycia i doniesienia. Szczególny nacisk kładzie ona na funkcję układu powięziowego w aspekcie ruchowym. Łączy wiedzę empiryczną i teoretyczną dotyczącą funkcjonowania tkanki łącznej. Analizuje i interpretuje postawę i ruch w odniesieniu do funkcji lub dysfunkcji układu powięziowego. FOFT wykorzystuje do oceny pacjenta model biopsychospołeczny, który stanowi równocześnie podstawę do wyboru interwencji terapeutycznej. Rozumowanie kliniczne nastawione jest na odnalezienie zaburzonej funkcji i jej stymulacji.
Opis i program szkolenia
Kurs składa się z dwóch 3-dniowych modułów (podstawowego oraz rozwijającego), które wzajemnie się uzupełniają.
Moduł podstawowy obejmuje następujące treści:
- anatomia układu powięziowego i jej znaczenie kliniczne dla postawy i ruchu,
- oparta na dowodach teoria ciągłości i napięcia tkanki mięśniowo-powięziowej oraz jej praktyczne zastosowanie do pracy z pacjentem,
- powięź jako proprioceptywny narząd czuciowy: znaczenie kliniczne,
- rola powięzi dla układu ruchu i terapii,
- adaptacja powięzi do obserwowanej funkcji/dysfunkcji jako podstawa interpretacji klinicznej,
- wytyczne dotyczące interpretacji postawy i ruchu w odniesieniu do dysfunkcji powięziowych,
- zorientowane na funkcję manualne techniki powięziowe oparte na wynikach badań klinicznych.
Moduł rozwijający zawiera treści dotyczące:
- aktualizacji wiedzy z modułu podstawowego,
- zaawansowanej wiedzy na temat głębokiej ciągłości mięśniowo-powięziowej,
- tensegracji jako modelu stabilizującego układ ruchu,
- znaczenia klinicznego powięzi i autonomicznego układu nerwowego,
- znaczenia indywidualnego podejścia do pacjenta przy wyborze interwencji terapeutycznej,
- zaawansowanych technik powięziowych zorientowanych na funkcje dla głębokich warstw tkanki mięśniowo-powięziowej,
- technik powięziowych wspomaganych terapią narzędziową,
- regulacji autonomicznego układu nerwowego (współczulnego i przywspółczulnego),
- specyficznych technik rozciągających powięź (rozciąganie powięziowe),
- selektywnej terapii ruchu powięziowego (trening powięziowy),
- wspomagania manualnego w ruchu powięziowego.
Cel szkolenia
- zdobycie aktualnej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii tkanki powięziowej,
- zrozumienie zasad funkcjonowania układu powięziowego w odniesieniu do układu ruchu,
- poznanie zasad analizy ruchu z uwzględnieniem powięzi,
- nauka stosowania manualnych technik powięziowych (bez użycia narzędzi i z ich wykorzystaniem),
- poznanie ćwiczeń terapeutycznych zorientowanych na powięź.
Czego dowiesz i nauczysz na szkoleniu?
- zaktualizujesz swoją wiedzę z zakresu anatomii układu mięśniowo-szkieletowego,
- poznasz podstawy funkcjonowania powięzi,
- poznasz kliniczne znaczenie ciągłości mięśniowo-powięziowej,
- nauczysz się interpretować dysfunkcje układu ruchu z uwzględnieniem funkcjonowania układu powięziowego,
- poznasz kliniczną interpretację zaburzeń postawy i ruchu w odniesieniu do dysfunkcji powięziowej w celu wyboru interwencji terapeutycznej,
- poznasz podstawy i wpływ manualnych technik powięziowych i będziesz potrafił je odpowiednio zastosować w różnych sytuacjach klinicznych,
- nauczysz się stosowania metod aktywnej terapii ruchowej, nastawionej na poprawę funkcji i uwzgledniającej znaczenie powięzi.
Czas trwania: łącznie 6 dni (48 jednostek, 45 minut każda)
Ilość godzin edukacyjnych
- moduł podstawowy: 3 dni (24 jednostki po 45 minut)
- moduł rozwijający: 3 dni (24 jednostki po 45 minut)
Egzamin / Ocena: ciągła ocena i kontrola pracy podczas kursu.
Akredytacja: Salah Bach jest właścicielem Koncepcji FOFT. Uczy tej koncepcji w Szwajcarii i ma ona akredytację „EduQua” od „Suisse Federation for AdultLearning”. Wykłada również Koncepcję FOFT w programie Master „Master in Functional Kinetic Science" na uniwersytecie medycznym w Bazylei (CH).
Dla kogo: fizjoterapeuci, ergoterapeuci, logopedzi, lekarze.