|
PNF w pediatrii - kurs kliniczny |
|||
|
Opis kursu:
Przekazanie wiedzy i umiejętności pracy koncepcją PNF w sposób adekwatny do szczególnych potrzeb dzieci z uwzględnieniem stadiów rozwojowych i stopnia dojrzałości.
Celem kursu jest przybliżenie koncepcji PNF w pracy z dziećmi w każdym wieku, przy wykorzystaniu synergizmów mięśniowych opisanych i zdefiniowanych przez Bernsteina, jako punktu odniesienia do przeprowadzania diagnozy i terapii. Podczas kursu uczestnicy nabędą umiejętności wykorzystywania filozofii PNF, zasad głównych PNF, a także technik PNF w sposób adekwatny do wieku dzieci.
Kolejne treści kursu poświęcone będą rozwojowi motoryki, słuchu, wzroku i czucia, a także kompetencji społecznych i zabaw. Wszystkie elementy kursu zostaną praktycznie zastosowane podczas superwizowanej pracy z dziećmi podczas szkolenia. Dodatkowo przedstawiona zostanie krótka charakterystyka najważniejszych jednostek chorobowych z obszaru pediatrii.
Program kursu Pediatria w koncepcji PNF, poziom 4
Przedstawiamy Państwu ogólny plan kursu klinicznego „PNF w Pediatrii”.
W zależności od pytań kursantów lub pracy z pacjentami może on ulec niewielkim zmianom lub może dojść do przesunięcia tematów na inny dzień kursu.
Wszystkie bloki tematyczne są zawsze połączone z praktyczną pracą uczestników i opracowane w oparciu o wzorce PNF lub synergii.
Treść kursu:
Część 1
Przerwy - po ok. 2 jednostkach lekcyjnych krótka przerwa kawowa oraz ok. godziny 13:00 godzinna przerwa obiadowa.
1 dzień kursu: (czas trwania 09:00 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- przywitanie i przedstawienie się;
- przedstawienie 3 synergii mięśniowych wg Bernstein;
- synergie lokomocyjne, synergie posturalne i synergie oddechowe oraz ich wzorce-kombinacje w PNF;
- analiza chodu związana z synergią lokomocyjną;
- reakcja postawy, podporowa, równowagi w synergii posturalnej;
- wzorce łopatkowe i miedniczne w synergii respiracyjnej;
- ontogeneza: 1. & 2.Triminon w teorii i praktyce;
- Noworodki , wiek 3. / 6. miesiąc - ukazywanie się wzorców PNF w leżeniu na plecach i na brzuchu w synergii lokomocyjnej i posturalnej.
2 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- podstawowe zasady PNF i ich konieczne adaptacje w pediatrii;
- ontogeneza: 2. & 3. Triminon w teorii i w praktyce;
- Dziecko, wiek 5. miesiąc - 9. miesiąc - ukazywanie się wzorców PNF w leżeniu na plecach, na brzuchu jak i na boku w synergii lokomocyjnej i posturalnej;
- stadia kontroli motorycznej jako konieczne strategie leczenia w PNF w pediatrii;
- demonstracja pacjenta przedstawiona przez prowadzącą kurs - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny.
3 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- filozofia PNF jako baza dla planowania badania i leczenia.
Przedpołudnie:
- demonstracja pacjenta przedstawiona przez prowadzącą kurs - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny;
- ontogeneza: 4.Triminon w teorii i w praktyce;
- Dziecko, wiek 9. miesiąc - 12. miesiąc - ukazywanie się wzorców PNF w leżeniu na brzuchu i na boku oraz wyższe pozycje w synergii lokomocyjnej i posturalnej;
- techniki PNF i postępowanie dopasowane do wieku dziecka.
Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny.
4 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- ontogeneza: dziecko, wiek 12. miesiąc - 18. miesiąc – ukazywanie się wzorców PNF w synergii lokomocyjnej i posturalnej.
Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu: Dziecko ok . 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny;
- techniki PNF i postępowanie dopasowane do wieku dziecka;
Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny;
- omówienie badania i planu leczenia.
5 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- ontogeneza: dziecko, wiek 18. miesiąc – 24. miesiąc – ukazywanie się wzorów PNF w synergii lokomocyjnej i posturalnej;
Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny;
- techniki PNF i postępowanie dopasowane do wieku dziecka;
Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny.
6 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- ontogeneza: dziecko, wiek 24. miesiąc - ok. 3 rok życia – ukazywanie się wzorów PNF w synergii lokomocyjnej i posturalnej;
Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny;
- omówienie doświadczeń z praktycznej pracy z pacjentem;
- ewentualne zaopatrzenie ortopedyczne jako wspomaganie terapii i pomoc w życiu codziennym.
Część 2
Przerwy - po ok. 2 jednostkach lekcyjnych krótka przerwa kawowa oraz ok. godziny 13:00 godzinna przerwa obiadowa.
7 dzień kursu: (czas trwania 09:00 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- wymiana doświadczeń uczestników;
- omówienie pytań, które pojawiły się podczas terapii dzieci metodą PNF;
- funkcje witalne;
- synergia oddechowa;
- rozwój oddychania od noworodków do 6 miesiąca;
- terapia dzieci przez synergię oddechową;
- synergia oddechowa jako wzmocnienie dla synergii lokomocyjnej i posturalnej;
- demonstracja pacjenta przedstawiona przez prowadzącą kurs - Noworodek - 2,5/ 3 lat.
8 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- funkcje witalne;
- żucie, połykanie i mówienie;
- rozwój funkcji witalnych;
- ontogeneza jako warunek konieczny dla rozwoju i poprawy podatności na wpływy funkcji witalnych przez synergię;
Przedpołudnie:
- demonstracja pacjenta przez prowadzącą kurs - Dziecko - Noworodek – 1 rok.
Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem wykonywana przez uczestników kursu: Noworodek - ok. 2,5 /3 lat.
- omówienie badania i planu leczenia, ze szczególnym odniesieniem do niemowlaków/ małych dzieci.
9.dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- - widzenie, słyszenie, czucie - rozwój tych układów i ich znaczenie w pracy z PNF;
- wykorzystanie ekstero- i telereceptorów w pracy z synergią;
- facylitacja przez PNF;
- wyjątkowy przypadek: wcześniaki i możliwości leczenia z PNF.
Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia z pacjentem przeprowadzona przez uczestników kursu - Noworodek - ok. 2,5 / 3 lat.
Egzamin:
Podanie przykładu historii przypadku, w którym zastosowano sposób leczenia zaprezentowany na kursie.
Test pisemny.
10 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)
Zakres tematyczny:
- gry;
- rozwój, możliwości badania i wykorzystania podczas terapii;
Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):
- terapia pacjenta wykonana przez uczestników kursu - Noworodek – ok. 2,5 / 3 lat
- przegląd przez jednostki chorobowe:
W koncepcji PNF zauważa się istniejące umiejętności i definiuje się cele, do których się dąży. Z tego powstają hipotezy robocze. Mimo to, konieczna jest znajomość najważniejszych jednostek chorobowych, aby być w stanie oszacować realistyczne cele i zauważyć ewentualne przeciwwskazania.
Po popołudniowej przerwie kawowej egzamin ustny.
11 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 15:00)
Zakres tematyczny:
- przegląd przez jednostki chorobowe – kontynuacja;
- poinstruowanie rodziców i podanie możliwego do wykonania w domu programu PNF;
- ewentualne zaopatrzenie ortopedyczne jako wspomaganie terapii i pomoc w życiu codziennym;
- pytania i życzenia uczestników kursu.
Wymagania kwalifikacyjne:
- Ukończony kurs rozwijający PNF
- Minimum półroczna przerwa od ukończenia kursu rozwijającego PNF, przeznaczona na pracę z pacjentem.
Prowadzenie:
Anke Müßigbrod: Advanced Instruktor IPNFA, Terapeutka dziecięca metody Bobath, Vojta i Castillo Moralesa®