PNF w pediatrii - kurs kliniczny

Dostępne terminy:   2024

Opis kursu:

Przekazanie wiedzy i umiejętności pracy koncepcją PNF w sposób adekwatny do szczególnych potrzeb dzieci z uwzględnieniem stadiów rozwojowych i stopnia dojrzałości.

Celem kursu jest przybliżenie koncepcji PNF w pracy z dziećmi w każdym wieku, przy wykorzystaniu synergizmów mięśniowych opisanych i zdefiniowanych przez Bernsteina, jako punktu odniesienia do przeprowadzania diagnozy i terapii. Podczas kursu uczestnicy nabędą umiejętności wykorzystywania filozofii PNF, zasad głównych PNF, a także technik PNF w sposób adekwatny do wieku dzieci.

Kolejne treści kursu poświęcone będą rozwojowi motoryki, słuchu, wzroku i czucia, a także kompetencji społecznych i zabaw. Wszystkie elementy kursu zostaną praktycznie zastosowane podczas superwizowanej pracy z dziećmi podczas szkolenia. Dodatkowo przedstawiona zostanie krótka charakterystyka najważniejszych jednostek chorobowych z obszaru pediatrii.

Program kursu Pediatria w koncepcji PNF, poziom 4

Przedstawiamy Państwu ogólny plan kursu klinicznego „PNF w Pediatrii”.
W zależności od pytań kursantów lub pracy z pacjentami może on ulec niewielkim zmianom lub może dojść do przesunięcia tematów na inny dzień kursu.

Wszystkie bloki tematyczne są zawsze połączone z praktyczną pracą uczestników i opracowane w oparciu o wzorce PNF lub synergii.

Treść kursu:

Część 1
Przerwy - po ok. 2 jednostkach lekcyjnych krótka przerwa kawowa oraz ok. godziny 13:00 godzinna przerwa obiadowa.

1 dzień kursu: (czas trwania 09:00 – 18:00)

Zakres tematyczny:

• przywitanie i przedstawienie się;
  • przedstawienie 3 synergii mięśniowych wg Bernstein;
  • synergie lokomocyjne, synergie posturalne i synergie oddechowe oraz ich wzorce-kombinacje w   PNF;
  • analiza chodu związana z synergią lokomocyjną;
  • reakcja postawy, podporowa, równowagi w synergii posturalnej;
  • wzorce łopatkowe i miedniczne w synergii respiracyjnej;
  • ontogeneza:  1. & 2.Triminon w teorii i praktyce;
  • Noworodki , wiek 3. / 6. miesiąc - ukazywanie się wzorców PNF w leżeniu na plecach i na brzuchu w synergii lokomocyjnej i posturalnej.

2 dzień kursu:  (czas trwania 08:30 – 18:00)

Zakres tematyczny:

• podstawowe zasady PNF i ich konieczne adaptacje w pediatrii;
  • ontogeneza: 2. & 3. Triminon w teorii i w praktyce;
  • Dziecko, wiek 5. miesiąc - 9. miesiąc - ukazywanie się wzorców PNF w leżeniu na plecach, na brzuchu jak i na boku w synergii lokomocyjnej i posturalnej;
  • stadia kontroli motorycznej jako konieczne strategie leczenia w PNF w pediatrii;
  • demonstracja pacjenta przedstawiona przez prowadzącą kurs - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa:  mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny.

3 dzień kursu:  (czas trwania 08:30 – 18:00)

Zakres tematyczny:

• filozofia PNF jako baza dla planowania badania i leczenia.

Przedpołudnie:

• demonstracja pacjenta przedstawiona przez prowadzącą kurs  - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny;
  • ontogeneza: 4.Triminon w teorii i w praktyce;
  • Dziecko, wiek 9. miesiąc - 12. miesiąc - ukazywanie się wzorców PNF w leżeniu na brzuchu i na boku oraz wyższe pozycje w synergii lokomocyjnej i posturalnej;
  • techniki PNF i postępowanie dopasowane do wieku dziecka.

Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny.

4 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)

Zakres tematyczny:

•  ontogeneza: dziecko, wiek 12. miesiąc - 18. miesiąc – ukazywanie się wzorców PNF w synergii lokomocyjnej i posturalnej.

Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu: Dziecko ok . 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny;
  • techniki PNF i postępowanie dopasowane do wieku dziecka;

Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny;
  • omówienie badania i planu leczenia.

5 dzień kursu:  (czas trwania 08:30 – 18:00)

Zakres tematyczny:

• ontogeneza: dziecko, wiek 18. miesiąc – 24. miesiąc – ukazywanie się wzorów PNF w synergii lokomocyjnej i posturalnej;

Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: mózgowe porażenie (CP) / zespół hipertoniczny;
  • techniki PNF i postępowanie dopasowane do wieku dziecka;

Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem przeprowadzana przez uczestników kursu - Dziecko ok. 3-8 lat - jednostka chorobowa: zespół hipotoniczny.

6 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)

Zakres tematyczny:

• ontogeneza: dziecko, wiek 24. miesiąc - ok. 3 rok życia – ukazywanie się wzorów PNF w  synergii lokomocyjnej i posturalnej;

Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• omówienie doświadczeń z praktycznej pracy z pacjentem;
  • ewentualne zaopatrzenie ortopedyczne jako wspomaganie terapii i pomoc w życiu codziennym.

Część 2

7 dzień kursu: (czas trwania 09:00 – 18:00)

• wymiana doświadczeń uczestników;
  • omówienie pytań, które pojawiły się podczas terapii dzieci metodą PNF;
  • funkcje witalne;
  • synergia oddechowa;
  • rozwój oddychania od noworodków do 6 miesiąca;
  • terapia dzieci przez synergię oddechową;
  • synergia oddechowa  jako wzmocnienie dla synergii lokomocyjnej i posturalnej;
  • demonstracja pacjenta przedstawiona przez prowadzącą kurs - Noworodek - 2,5/ 3 lat.

8 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)

• funkcje witalne;
  • żucie, połykanie i mówienie;
  • rozwój funkcji witalnych;
  • ontogeneza jako warunek konieczny dla rozwoju  i poprawy podatności na wpływy funkcji witalnych przez synergię;

Przedpołudnie:

•  demonstracja pacjenta przez prowadzącą kurs - Dziecko - Noworodek – 1 rok.

Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem wykonywana przez uczestników kursu: Noworodek - ok. 2,5 /3 lat.
  • omówienie badania i planu leczenia, ze szczególnym odniesieniem do niemowlaków/ małych dzieci.

9.dzień kursu:  (czas trwania 08:30 – 18:00)

Zakres tematyczny:

• - widzenie, słyszenie, czucie - rozwój tych układów i ich znaczenie w pracy z PNF;
  • wykorzystanie ekstero- i telereceptorów w pracy z synergią;
  • facylitacja  przez PNF;
  • wyjątkowy przypadek: wcześniaki i możliwości leczenia z PNF.

Popołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia z pacjentem przeprowadzona przez uczestników kursu - Noworodek -  ok. 2,5 / 3 lat.

Egzamin:

Podanie przykładu historii przypadku, w którym zastosowano sposób leczenia zaprezentowany na kursie.

Test pisemny.

10 dzień kursu: (czas trwania 08:30 – 18:00)

• gry;
  • rozwój, możliwości badania i wykorzystania podczas terapii;

Przedpołudnie (ok. 1- 1,5 godz.):

• terapia pacjenta wykonana przez uczestników kursu - Noworodek – ok. 2,5 / 3 lat
  • przegląd przez jednostki chorobowe:

W koncepcji PNF zauważa się istniejące umiejętności i definiuje się cele, do których się dąży. Z tego powstają hipotezy robocze. Mimo to, konieczna jest znajomość najważniejszych jednostek chorobowych, aby być w stanie oszacować realistyczne cele i zauważyć ewentualne przeciwwskazania.

Po popołudniowej przerwie kawowej egzamin ustny.

11 dzień kursu:  (czas trwania 08:30 – 15:00)

Zakres tematyczny:

• przegląd przez jednostki chorobowe – kontynuacja;
  • poinstruowanie rodziców i podanie możliwego do wykonania w domu programu PNF;
  • ewentualne zaopatrzenie ortopedyczne jako wspomaganie terapii i pomoc w życiu codziennym;
  • pytania i życzenia uczestników kursu.

Wymagania kwalifikacyjne:

• Ukończony kurs rozwijający PNF
  • Minimum półroczna przerwa od ukończenia kursu rozwijającego PNF, przeznaczona na pracę z pacjentem.

Prowadzenie:

Anke Müßigbrod: Advanced Instruktor IPNFA, Terapeutka dziecięca metody Bobath, Vojta i Castillo Moralesa®