Badanie i terapia dorosłych z chorobami neurologicznymi - koncepcja BOBATH - kurs rozwijający |
||||
|
Temat szkolenia proponowany przez Mary Lynch – Ellerington w roku 2022 (Kraków, 21 – 25.03.2022 r.): „Zrozumieć lokomocję człowieka wraz z treningiem chodu po schodach”.
Wprowadzenie
Koncepcja Bobath jest najczęściej stosowaną metodą terapeutyczną w przypadku pacjentów neurologicznych na świecie. Koncentruje się ona na analizie ruchu selektywnego, kontroli posturalnej, a także roli informacji czuciowej w stawianiu diagnozy ruchowej, która jest podstawą do dalszego badania i terapii. Koncepcja Bobath podkreśla istotę indywidualnego podejścia do pacjenta oraz wpływ stanu neurologicznego na całą osobę.
Kurs rozwijający to pięciodniowe szkolenie przeznaczone dla osób, które ukończyły pozytywnie szkolenie Bobath z zakresu podstawowego. Temat kursu może być ściśle skierowany na rehabilitację bardzo konkretnej grupy pacjentów (np. Neurorehabilitacja pacjentów z SLA) lub poruszać ogólny temat zaawansowanego rozumowania klinicznego.
Tematem najbliższego szkolenia proponowanym przez Mary Lynch – Ellerington jest „Zrozumieć lokomocję człowieka wraz z treningiem chodu po schodach”.
Dla kogo jest przeznaczony kurs?
Kurs jest przeznaczony dla absolwentów IBITA Bobath – kursu podstawowego, którzy chcą:
- rozwijać swoje umiejętności z zakresu rehabilitacji neurologicznej poprzez warsztaty praktyczne z doświadczonym instruktorem,
- pogłębić swoją wiedzę w kontekście praktyki opartej na dowodach (Evidence Based Medicine),
- nauczyć się krytycznego podejścia do aktualnych doniesień naukowych i oceny wartości merytorycznej tych doniesień,
- rozwiać ewentualne wątpliwości, które powstały w czasie pracy z dotychczasowymi pacjentami.
Ramowy program szkolenia
- Wprowadzenie do tematu
- Wykłady
- Demonstracje pacjentów
- Sesje terapeutyczne pacjentów
- Sesje praktyczne
- Dokumentacja pacjenta
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest odświeżenie, utrwalenie, uaktualnienie i pogłębienie wiedzy zdobytej podczas Kursu Podstawowego IBITA Bobath z zakresu rehabilitacji neurologicznej w kontekście Evidence Based Medicine.
Czego dowiesz i nauczysz się na kursie?
Uczestnik szkolenia:
- uczy się wykazać i zrozumieć model praktyki klinicznej Bobath przedstawiony przez komitet edukacyjny IBITA;
- rozwija swoje umiejętności w zakresie rozumienia aktualnych koncepcji kontroli neuronalnej, kontroli postawy i poruszania się, w tym zmian neuronalnych napięcia;
- zapoznaje się z systematyczną analizą znaczenia wzorca podporu w lokomocji, uwzględniając to, kiedy wymagana jest terapia „hands on”/„hands off” w celu optymalizacji wyników;
- uczy się obserwować i analizować dyssynergiczną i/lub niewydolną lokomocję oraz funkcję;
- uczy się w jaki sposób wpłynąć na problem z lokomocją poprzez interwencję w tułowiu i kończynach dolnych;
- poznaje i uczy się wykorzystywać wpływ informacji sensorycznych ze stopy i dłoni na poprawę kontroli posturalnej i kontroli lokomocji;
- rozwija umiejętność rozumienia zasady stosowania torowania i aktywności zadaniowych dla dynamicznej stabilizacji w celu promowania większej wydajności kontroli posturalnej i ruchu selektywnego w lokomocji, włączając w to trening siły podczas wchodzenia po schodach;
- rozwija swoje umiejętności z zakresu oceny pacjenta i rozumowania klinicznego;
- doskonali techniki prowadzenia (handlingu).
Czas trwania: 5 dni Ilość godzin: 35 godzin zegarowych Ilość uczestników: 20 Egzamin/ocena: brak formalnego egzaminu, ale nadzór podczas kursu Akredytacja: certyfikat IBITA Dla kogo: dla fizjoterapeutów oraz terapeutów zajęciowych, którzy ukończyli kurs podstawowy IBITA i posiadają 6-cio miesięczną przerwę Prowadzący: Mary Lynch – Ellerington, IBITA Senior Instruktor |
|