|
NDT-Bobath dla dzieci (EBTA) (NDT-Bobath for children (EBTA) |
||||
|
Opis szkolenia
Metoda NDT-Bobath została stworzona w latach 40 XX w. przez Bertę i Karla Bobath. Od tego czasu wykorzystywana jest na całym świecie, zarówno w terapii dzieci jak i dorosłych. Pierwszy kurs metody NDT-Bobath odbył się w Polsce, w 1988 r. Poprowadziły go Mary Quinton – fizjoterapeutka wraz z lekarką Elsbeth Koeng, które rozwinęły tę metodę w leczenie neurorozwojowe (Neurodevelopmental Treatment – NDT), szczególnie przydatne w rehabilitacji wcześniaków, niemowląt i dzieci najmłodszych.
Metoda NDT-Bobath jest stosowana na całym świecie. Przyjęte w niej założenia i sposoby postępowania nie wywołują kontrowersji i są powszechnie akceptowane.
Koncepcja NDT Bobath, jest formą terapii ruchowej, która ma na celu pomóc dzieciom, które zmagają się z różnego rodzaju niepełnosprawnościami ruchowymi (zespołami neurologicznymi, ortopedycznymi, genetycznymi oraz prezentującymi opóźnienia w rozwoju) we wszechstronnym rozwoju w taki sposób, aby mogły uzyskać niezależność i wykorzystywać swe umiejętności na tyle, na ile pozwalają im uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego.
Usprawnianie według koncepcji NDT Bobath jest szczególnie przydatne w terapii niemowląt i dzieci, ponieważ może być łatwo włączone w ich rozkład dnia. Nie zaburza interakcji matka−dziecko. Prawidłowo wykonywana pielęgnacja, noszenie dziecka czy zabawa z nim są naturalnym sposobem wspomagania rehabilitacji. Rodzice biorą udział w planowaniu i przebiegu terapii.
Podczas kursu odbywają się wykłady, dyskusje, demonstracje ćwiczeń z pacjentami oraz zajęcia praktyczne na sobie oraz z dziećmi; uczestnicy kursu poznają możliwości wykorzystania koncepcji Bobath w rehabilitacji pediatrycznej.
Dla kogo jest przeznaczony kurs?
Kurs jest przeznaczony dla fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, logopedów i lekarzy, którzy pracują z dziećmi z porażeniem mózgowym na oddziałach pediatrycznych oraz w przychodniach czy ośrodkach rehabilitacyjnych dla dzieci i młodzieży.
Program szkolenia
- zaznajomienie uczestników z aktualnym podejściem do koncepcji Bobath, podejściem terapeutycznym zgodnie z ICF (Inernational Classification of Functioning) do dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi zaburzeniami rozwoju, wymagającymi interwencji rehabilitacyjnej w oparciu o najnowsze badania z zakresu neurobiologii, klasyfikacji, zasad oceny i leczenia;
- praktyczne zapoznanie uczestników i zdobycie przez nich doświadczenia klinicznego w ocenie, badaniu i prowadzeniu terapii z pacjentami z MPD oraz schorzeniami narządu ruchu;
- pokazanie wielowątkowego podejścia do pacjenta, rozwiązywania jego problemów ruchowych, problemów w komunikacji, uczestnictwa w życiu grupy rówieśniczej, we współpracy z różnymi specjalistami wchodzącymi w skład zespołu leczącego, z uwzględnieniem stanowiska opiekunów dziecka;
- omówienie aktualnej wiedzy z neuroanatomii, neurofizjologii i neurologii w aspekcie dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym;
- pokazanie interdyscyplinarnego charakteru oceny i leczenia pacjentów z wykorzystaniem koncepcji Bobath;
- wskazanie prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka; zapoznanie ze skutkami nieprawidłowego rozwoju dziecka zagrożonego porażeniem mózgowym, ze stwierdzonym porażeniem mózgowym oraz innymi zaburzeniami w rozwoju psycho – motorycznym występującymi u dzieci.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego badania, planowania oraz prowadzenia terapii neurorozwojowej u niemowląt oraz dzieci ze schorzeniami wieku rozwojowego, z opóźnionym rozwojem motorycznym, zaburzonym napięciem mięśniowym, wadami postawy, zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego, chorobami i obciążeniami genetycznymi zgodnie z założeniami koncepcji Bobath.
Czego dowiesz i nauczysz się na kursie?
Uczestnik szkolenia:
- rozumie zależności pomiędzy czuciem a ruchem w rozwoju dziecka i ich wpływem na rozwój dziecka;
- standaryzuje różne typy MPD;
- rozwija umiejętności w zakresie oceny i analizy problemów dzieci z MPD;
- rozwija umiejętności skutecznego stosowania technik oraz wspomagań;
- tworzy racjonalne i zintegrowane programy terapeutyczne dla pacjenta, zgodne z zasadami ICF, w oparciu o wywiad, badanie kliniczne, wyniki testów, oczekiwań zainteresowanego lub jego opiekunów;
- zapoznaje się z formami współpracy z opiekunami pacjenta oraz ich edukacji.
Czas trwania: 40 dni / 8 tygodni ( szkolenie podzielone jest na dwie części; każda część trwa cztery tygodnie; zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku)
Liczba godzin edukacyjnych: 360 (45 min.)
Liczba uczestników: 24
Egzamin/Zaliczenie: tak
Akredytacje: kurs jest akredytowany przez stowarzyszenie EBTA (European Bobath Tutors Association)
Dla kogo: lekarze, fizjoterapeuci, logopedzi, terapeuci zajęciowi
Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne: minimum roczny staż pracy z dziećmi
Informacje dodatkowe: rekrutacja na szkolenie odbywa się poprzez powiadomienia wysyłane drogą mailową
Instruktorzy:
- mgr Robert Giezek – NDT Bobath Senior Instruktor, Fizjoterapeuta
- dr n. med. Małgorzata Szmurło – specjalista rehabilitacji medycznej; wykładowca na kursach NDT-Bobath
- Foteini Zografou ( Grecja) – NDT Bobath Senior Instruktor, Terapia Zajęciowa
- mgr Katarzyna Padula – NDT Bobath Instruktor, Logopeda