TEMAT : „PROBLEMY FAZY OSTREJ ORAZ JEJ KONSEKWENCJE W DALSZYM PROCESIE USPRAWNIANIA U PACJENTÓW PO URAZIE CZASZKOWO- MÓZGOWYM”
Szkolenie przeznaczone jest dla fizjoterapeutów, pielęgniarek oraz lekarzy. Informacje w nim zawarte skierowane są do personelu medycznego, który odpowiada za pacjenta w czasie fazy ostrej na oddziale intensywnej terapii, ale również dla fizjoterapeutów, którzy zajmują się pacjentami kilka miesięcy lub lat od incydentu. W szkoleniu zwracamy uwagę na główne problemy, z jakim borykamy się w opiece i pielęgnacji pacjentów po urazach czaszkowo-mózgowych, czyli: przykurcze, odleżyny, skostnienia oraz komunikacja z chorym. Pragniemy podkreślić, jak duże znaczenie ma prawidłowe postępowanie z pacjentem już od pierwszych dni po incydencie, aby uniknąć powikłań i dużych patologii w okresie przewlekłym. Pacjenci po urazach czaszkowo mózgowych stanowią bardzo różnorodną grupę, a w wielu przypadkach są to osoby z uszkodzeniami wielonarządowymi. Dlatego też prawidłowa pielęgnacja, opieka oraz szeroko pojęta rehabilitacja, ma kluczowe znaczenie w całym procesie zdrowienia i powrotu pacjenta do niezależności w życiu codziennym. W czasie szkolenia będziemy poruszać zagadnienia związane z procesami zachodzącymi w tkance mózgowej po incydencie urazowym. Omawiane będą problemy związane ze wzmożeniem napięcia mięśniowego oraz procesy, które doprowadzają do powstawania przykurczy i skostnień okołostawowych. Zostaną przedstawione tematy związane z terapią ustno-twarzową oraz komunikacją werbalną i niewerbalną. Praktycznie będziemy chcieli zwrócić uwagę na znaczenie prawidłowej pielęgnacji i odpowiedni sposób postępowania z pacjentem (handling). Pokażemy, w jaki sposób zabezpieczać pacjenta przed powstawaniem jeszcze większej patologii. Przedstawimy sposoby rozprowadzania przykurczy począwszy od bezpośredniej pracy na mięśniach, przez zakładanie łusek typu cast (praktyczne zastosowanie lekkich gipsów), zastosowanie toksyny botulinowej, skończywszy na zabiegach operacyjnych. Neurologopeda pokaże, jak w praktyczny sposób pielęgnować drogę ustno-twarzową oraz jakie są możliwości komunikacji z pacjentem. Szkolenie prowadzi team ludzi, w którego skład wchodzą: lekarz ortopeda, neurologopeda i fizjoterapeuci. Osoby te mają bardzo duże doświadczenie w pracy z pacjentami po urazach czaszkowo-mózgowych i razem na co dzień współpracują.
Pragniemy podkreślić, że kurs będzie wielostopniowy. W kolejnych częściach kursu będziemy dokładniej rozwijać tematykę związaną z pielęgnacją, komunikacją oraz zaburzeniami percepcji. Wiedza, jaką przekazujemy oparta jest na wieloletnim doświadczeniu w pracy z pacjentami po urazach czaszkowo-mózgowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich, którym zależy na tym, aby przez nieprawidłowe oddziaływania nie zwiększać jeszcze bardziej dramatu ludzi dotkniętych urazem czaszkowo-mózgowym.
Plan Kursu
TEMAT : „PROBLEMY FAZY OSTREJ ORAZ JEJ KONSEKWENCJE W DALSZYM PROCESIE USPRAWNIANIA U PACJENTÓW PO URAZIE CZASZKOWO- MÓZGOWYM”
Kurs trwa przez trzy dni. Łączna liczba godzin 23.
1 dzień (prowadzenie Mgr Paweł Adamkiewicz )
9:00 - Przywitanie uczestników kursów. Przedstawienie planu kursu.
10:00 - Wprowadzenie do tematyki związanej z urazami czaszkowo-mózgowymi.
- Neurofizjologia – centralny układ nerwowy (kontrola ruchowa)
- anatomia (przypomnienie)
- kontrola ruchu; drogi łączące poszczególne części centralnego układu nerwowego
- działanie ruchu dowolnego, selektywnego i automatycznego
- patologia (wzmożone napięcie mięśniowe)
11:30 - Przerwa kawowa
11:45- Wprowadzenie do tematyki związanej z urazami czaszkowo-mózgowymi
- Neurofizjologia – centralny układ nerwowy (kontrola czuciowa)
- kontrola czucia, drogi łączące poszczególne części centralnego układu nerwowego
- znaczenie receptorów
- patologia
13:00 – Przerwa obiadowa
14:00 – Zajęcia praktyczne
- Znaczenie pozycji ułożeniowych. Propozycje układania pacjenta:
a. Z obniżonym napięciem mięśniowym
b. Z podwyższonym napięciem mięśniowym - Prawidłowy handling, czyli jak biernie poruszać pacjentem, aby bezpiecznie zmienić pozycję z leżenia na plecach aż do pozycji siedzącej:
a. Pacjent z obniżonym napięciem
b. Pacjent z podwyższonym napięciem
15:45 – Przerwa kawowa
16:00 – Demonstracja pacjenta
17:00 – Zajęcia praktyczne
- Propozycje bezpiecznego transferu pacjenta z wózka na łóżko i z powrotem
- Propozycje pionizacji pacjentów po urazie czaszkowo mózgowym
- Propozycje postępowania fizjoterapeutycznego w przypadku problemów z defekacją i mikcją.
18:00 – Koniec pierwszego dnia
2 dzień (prowadzenie lek med. Mariusz Frączek –Ortopeda)
9:00 - Zagadnienia związane z powstawaniem skostnień i przykurczy u pacjentów po urazie czaszkowo mózgowym
10:45 – Przerwa kawowa
11:00 – Różne Techniki operacyjne usuwania skostnień i przykurczów mięśniowych - temat będzie realizowany na przykładzie filmów z zabiegów operacyjnych.
(dokładne tematy tej części podane będą w terminie późniejszym)
13:00 – Przerwa obiadowa
14:00 – Część praktyczna (nowoczesne formy unieruchomienia kończyn, jako sposób zabezpieczenia przed powstawaniem przykurczy) (prowadzący Mgr Filip Windak, Mgr Paweł Adamkiewicz)
- Wprowadzenie do tematyki związanej z łuskami unieruchamiającymi typu Cast
- przedstawienie dorobku/doświadczeń Polskiego Centrum Rehabilitacji Funkcjonalnej Votum RehaPlus w zakresie stosowania łusek unieruchamiających typu Cast - Zagadnienia Teoretyczne stosowania łusek typu Cast
- czym jest Scotch-Cast
- zasady stosowania łuski (w tym m.in. przeciwwskazania, dobór taśmy, techniki pomocnicze)
- przykłady stosowania łuski – prezentacja video
- efekty stosowania łuski
- pytania
15:00 – Praktyczne zastosowanie łusek typu Cast
- Przygotowanie strukturalne tkanek miękkich w rejonie leczonego stawu
- Prezentacja aplikacji łuski na staw kolanowy (Ćwiczenia praktyczne)
16:00 – Przerwa kawowa
16:45 - Praktyczne zastosowanie łusek typu Cast
- Prezentacja aplikacji łuski na staw skokowy (ćwiczenia praktyczne)
- Przykłady terapii funkcjonalnej w łusce Cast dla kończyny dolnej
- Prezentacja aplikacji łuski na kończynę górną
- Techniki zdejmowania łuski i ćwiczenia praktyczne
- Łuska funkcjonalna – stabilizacja stawu skokowego w chodzie
17:45 – Pytania, dyskusja
18:00 – Koniec drugiego dnia kursu
3 dzień (prowadzenie Neurologopeda Danuta Karaś)
9:00 – Zagadnienia teoretyczne:
- Cele terapii logopedycznej
- Rodzaje zaburzeń mowy po urazach czaszkowo-mózgowych
- Rodzaje stymulacji i ćwiczeń logopedycznych (oraz pokrewnych)
- Rola wczesnej interwencji logopedycznej u osób z regresem mowy
- Terapia logopedyczna, jako jeden z elementów kompleksowej rehabilitacji – współpraca logopedy z innymi specjalistami
10:45 – Przerwa kawowa
11:00 – Warsztaty ;
- Praca z drogą ustno-twarzową
- Stymulacja poznawcza
- Komunikacja alternatywna
- Modyfikacja elementów składowych wymowy
- Odbudowywanie funkcji językowych
13:00 – Przerwa obiadowa
14:00 – Problemy, z jakimi mogą zetknąć się osoby pracujące z pacjentami po urazach czaszkowo-mózgowych w fazie przewlekłej. (prowadzący Paweł Adamkiewicz)
- jak rozpoznawać problemy
- jak reagować
15:30 – Podsumowanie kursu – pytania, dyskusja
16:30 – Koniec kursu