|
Integracja Sensoryczna wg dr Ayres |
![]() |
||||
|
Opis kursu
„Przetwarzanie sensoryczne” odnosi się do sposobu, w jaki układ nerwowy odbiera komunikaty ze wszystkich zmysłów np. zmysł dotyku, propriocepcji, przedsionkowy i przekształca je w stosowne reakcje ruchowe i behawioralne. Proces integracji sensorycznej rozpoczyna się już w okresie płodowym. Dzięki integracji sensorycznej możemy prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe. W ten sposób wiemy jak reagować adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Jednak są przypadki, w których proces rozwoju integracji sensorycznej nie przebiega w prawidłowy sposób. Wtedy pojawiają się różne problemy w funkcjonowaniu oraz zachowaniu dziecka: dziecko może być pobudzone lub wycofane, unika dotyku, źle sypia, jest lękliwe bądź nie odczuwa strachu. W ogólnym obrazie może być niezdarne, często się potyka, wpada na przedmioty, osoby, ma problemy z ubieraniem się, ma trudności z uczeniem się nowych umiejętności. W takich sytuacjach z pomocą może przyjść terapia Integracji Sensorycznej, która pomaga w prawidłowym odbiorze, przetwarzaniu oraz kategoryzowaniu informacji płynących ze wszystkich zmysłów.
Opis warunków certyfikacji szkolenia
Szkolenie „Integracja Sensoryczna wg dr Ayres” jest akredytowane przez Stowarzyszenie Integracji Sensorycznej wg Ayres- SISA (http://si-ayres.pl )
Program certyfikacji terapeutów przez Stowarzyszenie Integracji Sensorycznej wg Ayres (SISA), stanowi okazję dla praktykujących fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, logopedów, psychologów oraz lekarzy do zdobycia zaawansowanej wiedzy w zakresie teorii, oceny i zasad prowadzenia terapii Integracji Sensoryczne zapoczątkowanej przez dr Jean Ayres.
Aby uzyskać certyfikat uczestnicy muszą ukończyć 240 godzin w ramach następujących modułów kursu SIAT oraz zdać egzamin praktyczny i teoretyczny:
-
moduł 1
- „Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej”
-
moduł 2
- „Ocena integracji sensorycznej i rozpoznanie kliniczne”
-
moduł 3
- „Terapia integracji sensorycznej/ egzamin”
-
co najmniej 2 moduły na tematy specjalne do wyboru spośród czterech:
- „Integracja sensoryczna dla osób ze spektrum zaburzeń autyzmu”
- „Integracja sensoryczna w warunkach szkolnych”
- „Sensoryczne podstawy karmienia i wyzwania żywieniowe”
- „Rozregulowane niemowlę”
Moduły 1-3 muszą być podejmowane w kolejności sekwencyjnej.
Moduły na tematy specjalne można rozpocząć w dowolnym momencie po ukończeniu przez uczestnika modułu 1. Uwaga! Dokonując rejestracji na moduł I, prosimy o niezwłoczne dokonanie rejestracji na co najmniej dwa tematy specjalne poprzez formularz rejestracyjny.
Ponadto uczestnicy chcący uzyskać certyfikat terapeuty SIAT zobowiązani są do nagrania filmu z pracy praktycznej z pacjentem oraz przesłania go przed modułem 3 do instruktora celem oceny.
Powyższe tematy mogą być realizowane również przez terapeutów po innych szkoleniach z zakresu integracji sensorycznej. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z biurem Reha Plus.
Dla kogo przeznaczony jest kurs?
Kurs przeznaczony jest dla fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, logopedów, psychologów oraz lekarzy, którzy:
- pracują z pacjentami pediatrycznymi,
- interesują się prawidłowym rozwojem oraz zaburzeniami w rozwoju prenatalnym i psychomotorycznym dziecka,
- poszukują metod pracy z dziećmi z zaburzeniami w przetwarzaniu sensorycznym,
- pracują z dziećmi z zaburzeniami autystycznymi oraz innymi zaburzeniami rozwoju,
- pracują z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową oraz opóźnionym rozwojem psychomotorycznym,
- pracują z dziećmi z zaburzeniami mowy, karmienia
- pracują z dziećmi mającymi trudności w warunkach szkolnych
Ramowy program kursu
Moduł 1 - Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej (7 dni; 75 godzin/45 min.)
Zakres tematyczny modułu 1. obejmuje:
- podstawowe zasady neurobiologii leżące u podstaw teorii integracji sensorycznej
- omówienie poszczególnych systemów sensorycznych i ich wpływ na rozwój oraz codzienne funkcjonowanie
- omówienie poszczególnych zaburzeń integracji sensorycznej i ich objawów
- rozwój psychoruchowy dziecka
- rozwój poznawczy dziecka
- zaburzenia rozwojowe dziecka
- diagnostykę psychologiczną
- rozwój komunikacji języka
- możliwe zburzenia mowy
- diagnostykę logopedyczną
- analizy video
Kurs ma na celu zdobycie wiedzy na temat podstaw integracji sensorycznej oraz rozwoju dziecka, z uwzględnieniem rozwoju psychologicznego oraz logopedycznego, a także możliwych zaburzeń i ich diagnostyki.
Kurs obejmuje również zajęcia praktyczne z pacjentami.
Zajęcia prowadzone są z instruktorem SIAT, neurologopedą oraz psychologiem.
Moduł 2 - Ocena integracji sensorycznej i rozpoznanie kliniczne (7 dni; 75 godzin/45 min.)
Zakres tematyczny modułu 2. obejmuje:
- strategie interwencji Ayres
- ocenę kliniczną zaburzeń SI
- dziecięce potrzeby oraz umiejętności potrzebne do rozwoju
- screening rejestracji sensorycznej
- Baseline, TIP,TIE
- rozwój prenatalny z uwzględnieniem rozwoju poszczególnych systemów sensorycznych
- wpływ wcześniactwa na rozwój
- ocenę rozwojową
- analizy video
Kurs ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy potrzebnej do dokładnej oceny funkcji integracji sensorycznej i dysfunkcji u dzieci. Uczestnicy dowiedzą się o różnych narzędziach oceny dostępnych do pomiaru dysfunkcji integracji sensorycznej i będą wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce podczas pracy z pacjentami.
Zajęcia prowadzone są z instruktorem SIAT oraz lekarzem.
Moduł 3 - Terapia integracji sensorycznej/ Egzamin (4 dni; 42 godziny/45 min.)
Zakres tematyczny modułu 3. obejmuje:
- prowadzenie dokumentacji
- analizy video
- analizy Baseline i kwestionariuszy
- leczenie/testowanie
- egzamin pisemny
- egzamin praktyczny
Kurs ma na celu zdobycie niezbędnej wiedzy praktycznej do prowadzenia interwencji terapeutycznej. W trakcie kursu odbywa się również egzamin pisemny z zakresu teorii integracji sensorycznej, neurobiologii oraz rozwoju dziecka. Ocenie zostaje również poddana praca praktyczna z pacjentem.
Uczestnicy chcący uzyskać certyfikat terapeuty SIAT zobowiązani są do nagrania filmu z pracy praktycznej z pacjentem oraz przesłania go przed modułem 3 do instruktora celem oceny.
Tematy specjalne w integracji sensorycznej (2 x 2 dni; 2 x 24 godziny/45 min. = 4 dni/ 48 godzin/ 45 min.)
Po ukończeniu podstawowego modułu 1. i zdobyciu gruntownej wiedzy na temat teorii integracji sensorycznej, uczestnicy muszą dokonać wyboru dwóch kursów z różnych tematów specjalnych, które są najbardziej zbliżone do ich własnej praktyki klinicznej. Kursy te obejmują szereg tematów dotyczących stosowania zasad integracji sensorycznej w specjalistycznym zakresie interwencji.
Temat specjalny 1.
Integracja sensoryczna dla osób w spektrum zaburzeń autyzmu (2 dni; 24 godziny/45 min.)
Zakres tematyczny:
- tło autyzmu
- autyzm wczesnodziecięcy, psychopatie autystyczne
- poziomy obserwacji, diagnoza
- deficyty interakcji socjalnych, deficyty komunikacji
- wzorce zachowania się, zainteresowań i aktywności
- autyzm w rozwoju wczesnodziecięcym
- autyzm u dzieci powyżej 3. roku życia
- podstawy neurobiologiczne zaburzeń autyzmu
- dysfunkcje SI w ASD
Kurs ma na celu zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zaburzeń przetwarzania sensorycznego
u osób ze spektrum zaburzeń autyzmu. Kurs obejmuje również zajęcia praktyczne.
Dla kogo: uczestników szkolenia „Integracja Sensoryczna wg dr Ayres” oraz terapeutów po innych szkoleniach z zakresu integracji sensorycznej
Temat specjalny 2.
„Sensoryczne podstawy karmienia i wyzwania żywieniowe” (2 dni; 24 godziny/45 min.)
Zakres tematyczny:
- przyczyny zaburzeń jedzenia
- objawy kliniczne, diagnostyka
- ocena sfery orofacjalnej
- rozwój reflektoryczny
- możliwości terapeutyczne w ujęciu terapii SI
Kurs ten zawiera informacje dotyczące identyfikowania i leczenia pacjentów, którzy mają problemy z karmieniem i jedzeniem wynikające z problemów o podłożu sensorycznym. Kurs obejmuje również zajęcia praktyczne.
Dla kogo: uczestników szkolenia „Integracja Sensoryczna wg dr Ayres” oraz terapeutów po innych szkoleniach z zakresu integracji sensorycznej
Temat specjalny 3.
Integracja sensoryczna w warunkach szkolnych (2 dni; 24 godziny/45 min.)
Zakres tematyczny:
- ocen kliniczna zaburzeń SI
- funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami SPD, SMD w życiu codziennym oraz w warunkach szkolnych
- możliwości terapeutyczne w warunkach szkolnych
- aktywności wspierające rozwój sensomotoryczny dzieci
- stymulacja poszczególnych systemów sensorycznych
Kurs uzupełnia wiedzę uczestników w obszarze praktycznego zastosowania zasad i technik interwencji integracji sensorycznej w warunkach szkolnych. Kurs obejmuje zajęcia praktyczne.
Dla kogo: uczestników szkolenia „Integracja Sensoryczna wg dr Ayres” oraz terapeutów po innych szkoleniach z zakresu integracji sensorycznej
Temat specjalny 4.
Rozregulowane niemowlę (2 dni; 24 godziny/45 min.)
Zakres tematyczny:
- dysregulacja
- rozregulowane niemowlę (definicja, samoregulacja, intuicja matki)
- regulacja zachowania (przyczyny, problemy)
- ekscesywny płacz i jego przyczyny
- przyjmowanie pożywienia, zaburzenia karmienia oraz snu (możliwości diagnostyczne, przyczyny)
- zaburzenia więzi, kryteria leczenia
Kurs ten zapewnia specjalistyczne instrukcje z zakresu interwencji integracji sensorycznej dla terapeutów pracujących z małym dzieckiem. Kurs obejmuje zajęcia praktyczne.
Dla kogo: uczestników szkolenia „Integracja Sensoryczna wg dr Ayres” oraz terapeutów po innych szkoleniach z zakresu integracji sensorycznej
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy oraz umiejętności praktycznych do prowadzenia diagnozy oraz terapii dzieci z zaburzeniami w procesie przetwarzania sensorycznego.
Czego dowiesz się i nauczysz na kursie:
Uczestnik kursu potrafi:
- rozpoznać prawidłowy rozwój psychoruchowy i poznawczy dziecka i na tej podstawie zdiagnozować zaburzenie
- rozpoznać zaburzenia przetwarzania sensorycznego na podstawie interpretacji ich objawów,
- zaplanować i przeprowadzić terapię Integracji Sensorycznej wg Ayres,
Terminy:
Moduł | Grupa I | Grupa II | Grupa III |
I | 27.07 - 02.08.2020 | 21.07 - 27.07.2021 | 09.02 - 15.02.2022 |
II | 11.10 - 17.10.2020 | 08.10 - 14.10.2021 | 05.07 - 11.07.2022 |
III | 20.12 - 23.12.2021 | 23.04 - 26.04.2022 | 19.12 - 22.12.2022 |
Temat specjalny 1.
Integracja sensoryczna dla osób w spektrum zaburzeń autyzmu
|
--- | 30.08 - 31.08.2021 | 01.07 - 02.07.2022 |
Temat specjalny 2.
„Sensoryczne podstawy karmienia i wyzwania żywieniowe”
|
--- | 26.08 - 27.08.2021 | --- |
Temat specjalny 3.
Integracja sensoryczna w warunkach szkolnych
|
--- | 28.08 - 29.08.2021 | 03.07 - 04.07.2022 |
Temat specjalny 4.
Rozregulowane niemowlę
|
--- | 06.10 - 07.10.2021 | 28.06 - 29.06.2022 |
-
Moduł 1 - Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej
2317,07 zł netto + 23 % Vat = 2850 zł brutto -
Moduł 2 - Ocena integracji sensorycznej i rozpoznanie kliniczne
2520,32 zł netto + 23 % Vat = 3100 zł brutto -
Moduł 3 - Terapia integracji sensorycznej / Egzamin
2113,82 zł netto + 23 % Vat = 2600 zł -
Temat specjalny 1. Integracja sensoryczna dla osób w spektrum zaburzeń autyzmu
853,65 zł netto + 23 % Vat = 1050 zł brutto -
Temat specjalny 2. Sensoryczne podstawy karmienia i wyzwania żywieniowe
731,70 zł netto + 23 % Vat = 900 zł -
Temat specjalny 3. Integracja sensoryczna w warunkach szkolnych
731,70 zł netto + 23 % Vat = 900 zł -
Temat specjalny 4. Rozregulowane niemowlę
853,65 zł netto + 23 % Vat = 1050 zł brutto